Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۸، شماره ۶، صفحات ۵۲۳-۵۳۰

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه رضایت‌مندی بیماران از نحوه ارائه خدمات اورژانس، به عنوان یکی از شاخص‌های مهم کیفیت مراقبت و ارائه خدمت بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت‌مندی از خدمات ارائه شده در بخش اورژانس بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام گرفته است. روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 363 بیمار مراجعه‌کننده به اورژانس‌های استان در نیمه اول سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها به کمک پرسشنامه حاوی مشخصات زمینه‌ای و 15 سوال مربوط به رضایت‌مندی از نحوه ارائه خدمات اورژانس جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 05/0P< معنی‌دار تلقی گردید. نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده، 87% افراد از نحوه ارائه خدمات در مراکز اورژانس راضی یا خیلی راضی بوده‌اند. رضایت از مراقبت‌های پرستاری، رضایت ازنحوه برخورد و رفتار پزشک اورژانس در ارتباط با بیمار و رضایت از دسترسی به هنگام نیازبه ترتیب با فراوانی 6/92 درصد، 89 درصد و 88 درصد بیشترین میزان رضایت‌مندی و در مقابل رضایت از کیفیت غذای بیمارستان و رضایت از وضعیت نظافت عمومی و سرویس‌های بهداشتی بیمارستان به ترتیب با 48 درصد و 2/66 درصد کمترین رضایت‌مندی را به خود اختصاص دادند. میزان رضایت‌مندی گزارش شده توسط مردان در مقایسه با زنان، افراد مجرد در مقایسه با فراد متأهل و همچنین در گروه‌های سنی و گروه‌های شغلی مختلف تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: توجه بیشتر مسئولین در برنامه‌ریزی و توزیع عادلانه منابع و توجه به خصوصیات منطقه جغرافیایی و فرهنگ می‌تواند در کاهش نارضایتی ها مؤثر باشد. همچنین توجه به محیط، رفاه عمومی و پشتیبانی اورژانس در افزایش رضایت‌مندی نقش به سزایی خواهد داشت
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت‌مندی بیمار – اورژانس - هرمزگان

عنوان انگلیسی Assessment of patient satisfaction with the services provided by emergency wards at hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Today, patient satisfaction with the emergency services is considered as one of the main indices for the quality of hospital care service. The purpose of this study is to determine the rate of patient satisfaction referring to the emergency wards of hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences (HUMS). Methods: This descriptive-analytic cross-sectional study was carried out from March to September 2012, using a questionnaire designed to indicate the level of patient satisfaction with medical and non-medical services provided by the hospitals affiliated to HUMS. The collected data were analyzed by SPSS statistical software using t-test and analysis of Variance. P< 0.05 was considered as significant. Results: The results indicated that, in general, 87.4% of the patients were satisfied with the emergency services. The highest level of satisfaction was related to nursing behavior (92.6%), physician attention and behavior (89%) and responsibility toward patients (88%), whereas the lowest level directed to the quality of meals and cleanliness of the ward and sanitation services (48% and 66.2% respectively). None of the background variables such as gender, age, marital status and occupation was statistically significant to general patient satisfaction (P>0.05). Conclusion: According to the significant differences of satisfaction in hospitals across the province in terms of geographical characteristics, more attention to the planning and equitable distribution of resources can be effective in reducing dissatisfaction. Moreover, attention to the environment, welfare and emergency support will play a significant role.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient Statisfaction – Emergency - Hormozgan

نویسندگان مقاله اعظم احمدی زاده | a ahmadzadeh


جمیله سلیمی زاده | j salimizadeh


دکتر مجتبی خادمی | m khademi


زهره احمدی | z ahmadi


دکتر شهرام زارع | s zare


دکتر عبدالحسین مدنی | a h madani a madani



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-57&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات