|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۸، شماره ۶، صفحات ۵۳۹-۵۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی یادگیری اکتشافی هدایت شده بر سطح یادگیری و رضایتمندی دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: لزوم تجدیدنظر در روشهای سنتی تدریس و استفاده از روشهای نوین و فعال یادگیری از سوی سیستمهای آموزشی کاملاً ملموس و کاربرد این روشها در علوم مختلف متداول گردیده است. لذا اجرای شیوههای نوین آموزشی خود هدایت شونده و مادامالعمر مانند یادگیری اکتشافی هدایت شده گامی به سمت استراتژی دانشجو محور میباشد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش آموزشی سخنرانی و اکتشافی هدایت شده بر سطح یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری طراحی و اجرا گردید. روش کار: این پژوهش نیمهتجربی بر روی کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری نیمسال دوم (38 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی شیراز که درس اصول و فنون مفاهیم پرستاری را برای اولین بار انتخاب نموده بودند، صورت گرفت. دانشجویان بر اساس مشخصات دموگرافیک به دو گروه همسان تقسیم شدند و پنج جلسه دو ساعته از درس اصول و فنون مفاهیم پرستاری به گروه کنترل با روش سخنرانی و گروه آزمون با روش GDL و همراه با استفاده از ابزار راهنمای مطالعه، ارائه گردید. سپس از گروه آزمون چهارگزینهای با محتوا و سطوح شناختی مشابه، به عمل آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای آماری T مستقل و زوجی، کای اسکور و من ویتنی انجام شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که هرچند تفاوت میانگین نمره سطح یادگیری دانشجویان در روش سخنرانی (8/12±62/1)در مقایسه با روش اکتشافی هدایت شده (008/2±68/14) تفاوت معنیدار آماری نداشت اما نمره یادگیری در سطوح شناختی مختلف به خصوص مهارت حل مسئله به طور معنیداری در گروه روش اکتشافی هدایت شده (18/1±21/8) بیشتر از گروه سخنرانی (30/1±05/5) بود (001/0P<). همچنین سطح رضایتمندی دانشجویان در گروه آزمون با تفاوت آماری معنیدار، بیشتر از گروه کنترل بود (001/0P<). نتیجهگیری: استفاده از رویکردهای فعال یادگیری نظیر روش اکتشافی در مقایسه با شیوههای سنتی در بهبود مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر نقادانه، تفکر خلاق و ارتباط بین فردی مؤثرتر است و منجر به افزایش میزان رضایتمندی دانشجویان، تسریع در امر یادگیری و تداوم یادگیری میگردد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری - رضایتمندی - دانشجویان پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of Guided Discovery Learning on the learning and satisfaction of nursing students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Revision of the traditional teaching methods as well as employment of modern and active learning method through educational systems is tangible. Application of such methods are quite common in different scientific areas. Therefore, performing modern educational approaches such as self-directed and long-life learning such as Guided Discovery Learning (GDL) is a step toward the student-centered strategy. This study was carried out to compare the effectiveness of two teaching methods including lecture and GDL on the learning and satisfaction of nursing students. Methods: This semi-experimental study was conducted on all nursing students (BSc. degree) at Shiraz school of nursing and midwifery (n=38). They selected "the principles and skills of nursing concepts course" for the first time. Based on demographic information, students were divided into two homogenous groups. Five 2-hour sessions of "the principles and skills of nursing concepts course" were organized with lecture method for the control group. Five 2-hour sessions of "the principles and skills of nursing concepts course" were organized with GDL method using a study guide for the case group. The satisfaction was assessed using a valid and reliable Likert scale questionnaire. Data was analyzed by t-test, paired t test, Chi-square and Man-Whitney statistical tests using SPSS 15. Results: Although there was no significant difference between two groups learning scores, the mean score of the case group was significantly higher than control group in analysis, synthesis and evaluation cognitive levels (P< 0.001). The total satisfaction mean score and satisfaction in areas of “interest” and “encouragement to participation in learning” of the case group was significantly higher than control group (P< 0.001). Conclusion: The higher level of learning in higher cognitive level and the preference of the students to GDL compared to lecture indicates their attention to active more modern learning methods. Student-centered learning methods by reinforcing the sense of group participation among the students motivate them to further study and enhance learning in higher levels of cognition |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Learning - Satisfaction - Nursing Students |
|
نویسندگان مقاله |
ناهید ماکولاتی | n makoolati
دکتر میترا امینی | m amini
حمیده رییسی | h raisi
شهرام یزدانی | sh yazani
عبدالواحد رزاقی | av razeghi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-59&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|