|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۴۴۷-۴۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه روایتی بر کاهش بحران هویت و بهبود سلامت روان دانشآموزان دیواندره |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: روایت درمانی رویکردی نسبتاً نو در درمان مشکلات روانی و مبتنی بر رویکرد پست مدرن میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی به شیوه روایتی بر کاهش بحران هویت و بهبود سلامت روانی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان دیواندره انجام گرفت. روش کار: این تحقیق یک مداخله بالینی از نوع مطالعات نیمه آزمایشی میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهرستان دیواندره که در سال 91-90 مشغول به تحصیل بودهاند، میباشد. جهت نمونهگیری از بین دبیرستانهای پسرانه شهرستان دیواندره دو دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب گردید و بعد از اجرای پرسشنامههای سبکهای هویتی برزونسکی و سلامت روان (GHQ) و بررسی جوابها 30 دانشآموز که نمره آنها در سلامت روان و بحران هویت، یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود، به صورت تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید و دادهها در نرمافزار SPSS 19 تحلیل گردید. نتایج: یافتهها نشان داد که روایت درمانی میتواند در کاهش بحران هویت دانشآموزان مؤثر باشد و باعث دست یابی به هویت بهنجار میگردد. همچنین روایت درمانی در بالا بردن سلامت روانی تأثیر دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش و از آن جایی که بحران هویت و سلامت روانی پایین تأثیرات منفی در رشد شخصیت و شکوفایی استعدادهای فرد دارد، توصیه میشود از درمان روایتی در درمان چنین اختلالاتی بهره گرفته شود |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روایت درمانی - بحران هویت - سلامت روان |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of group narrative therapy on reducing identity crisis and mental health improvement of Divandarre students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Narrative therapy is a rather new approach based on the postmodern approach in treatment of mental disorders. This study aims to investigate the effectiveness of group therapy on reducing identity crisis and mental health improvement of boy students at Divandarreh high schools. Methods: In a semi-experimental study targeting all boy students studying at Divandarreh high schools (2011-2012) where two high schools were randomly selected. GHQ and Berzonsky identity style questionnaires were distributed. Thirty students - whose scores for mental health and identity crisis were 1 standard deviation lower than the average – were randomly divided into trial and control groups. Multivariate covariance analysis was used for the analysis of the data in SPSS software Package (version 19). Results: The findings showed that narrative therapy could be effective for both reducing identity crisis and achieving normal identity. Narrative therapy also effects on improving the mental health. Conclusion: According to the findings of this study as well as the negative impacts of identity crisis on one hand and low mental health on personality development and talent flourish of the individual on the other hand, it is recommended to use narrative therapy for the treatment of such disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Narrative Therapy – Identity Crisis - Mental Health |
|
نویسندگان مقاله |
نادر کریمیان | n karimian
دکتر مهین عسکری | m askari
یوسف کریمی | y karimi
دکتر اقبال زارعی | e zarei
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-39&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|