|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
آگاهی و عملکرد دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز در مورد کمخونی فقرآهن و مصرف مکمل آهن توزیعی در مدارس |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: آنمی فقرآهن شایعترین مشکل سوءتغذیه در جهان، خصوصاً در کشورهای جهان سوم است که میتواند باعث ضعف و اختلال در رشد بدنی، ضعف سیستم ایمنی و افزایش مرگ و میر شود. نوجوانان از گروههای در معرض خطر فقرآهن هستند و مکمل آهن مقرون به صرفهترین و شایعترین استراتژی مورد استفاده کشورهای پیشرفته برای کنترل آن است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت آگاهی دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز در مورد فقرآهن و عملکرد آنها در مصرف مکمل آهن توزیعی در مدارس انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه مقطعی، 920 دانشآموز دختر از 10 مدرسه پرسشنامه خودساخته، مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سوالات سنجش آگاهی و عملکرد را که روایی و پایایی آن تعیین شده بود، تکمیل نمودند. انتخاب مدارس به صورت سهمیهای از بین مدارس راهنمایی مناطق پنجگانه تبریز صورت گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS 13 و آزمونهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نمره آگاهی و عملکرد هر فرد از محدوده 100-0 مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی دانشآموزان به ترتیب 4/52 و 0/13 و نمره عملکرد آنها به ترتیب 4/63 و 3/11 بود. میزان آگاهی و عملکرد دانشآموزانی که والدین آنها کارمند بودند بیشتر از بقیه بود که از نظر آماری این تفاوت معنیدار بود (05/0P<). با افزایش تعداد اعضای خانواده میانگین نمره آگاهی کاهش یافته و بیشترین میانگین آگاهی و عملکرد دانشآموزان در خانوادههای تک فرزندی بود. شایعترین دلیل عدم مصرف قرصها را رنگ و طعم قرصها بیان نمودند. نتیجهگیری: با توجه به میزان آگاهی و عملکرد دانشآموزان، برای اجرای بهتر و مؤثرتر برنامه آهن یاری در مدارس کشور لزوم برگزاری کلاسهای آموزش تغذیه و آهن یاری برای دانشآموزان و مادران آنها و نیز توجه به کیفیت قرصهای توزیعی، احساس میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی – عملکرد – فقرآهن |
|
عنوان انگلیسی |
Knowledge and Practice of the students in Tabriz about iron deficiency and iron supplementation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Iron supplements, is the most cost effective and common strategy used in developed countries for the control of iron deficiency. Weekly iron supplementation programs in high schools and middle schools for girls in 2006, has been carried out. This study aimed to determine the status and practice of female students about iron deficiency and iron supplementation and its relation to personal and social factors. Methods: In this cross-sectional study in 2012, 920 pupils from 10 schools were questioned. The questionnaire included demographic information and questions about knowledge and practice. School choice as a quota of five school districts in Tabriz took place. Collected data was analysed by SPSS 13, using inferential statistics methods. Results: The mean (SD) scores of students was 52.4 (13) and practice score was 63.4 (11.3), respectively. 61.6% of the students stated that they "often or always" use tablet distribution. 8% of the sample stated that they had "never" iron distribution in their schools. The most common reason for not taking the tablets was expressed color and taste of the tablets. Conclusion: For better and more effective implementation of iron supplementation programs in schools, iron supplementation and nutrition education classes for students or their mothers and distribution of quality iron tablets are required. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Knowledge – Practice - Iron Deficiency |
|
نویسندگان مقاله |
دکتر سکینه محمدعلیزاده چرندایی | s mohammad alizadeh charandaby
فهیمه صحتی شفایی | f sehhatie
دکتر مهرانگیز ابراهیمی ممقانی | m ebrahimi mameghani
رقیه سلمانی | r salmani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-19&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|