Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۷۳-۲۸۲

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر یادگیری در قرن بیست و یکم از دیدگاه دانشجویان شرکت‌کننده در مدارس تابستانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از فرآیند آموزش یادگیری و تغییر رفتار است که در قرن 21 به دلیل تغییرات سریع و همه جانبه در علوم به خصوص در فن‌آوری اطلاعات متحول شده است. شیوه‌های سنتی آموزش دیگر پاسخگوی انتظارات یادگیرندگان نیست و تغییرات جدید در برنامه‌های آموزشی را طلب می‌کند. این مطالعه با هدف از انجام آن بررسی نظرات دانشجویا ن پیرامون اهمیت عوامل مؤثر بر یادگیری در قرن بیست و یکم انجام شد. روش کار: در این پژوهش توصیفی، 150 نفر از دانشجویان شرکت‌کننده در مدارس تابستانی در شیراز مشارکت داشتند. بدین منظور از پرسشنامه‌ای محقق ساخته مشتمل بر 30 سؤال در مورد عوامل تأثیرگذار بر یادگیری در سه حیطه کلی: محیط و تسهیلات آموزشی، دانشجویان و اساتید استفاده شد. پرسشنامه‌ها از دو طریق حضوری و پست اکترونیکی برای تمامی شرکت‌کنندگان ارسال شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS 19 و روش‏های آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد، میانگین، انحراف معیار و آزمون‏های t-test، آنالیز واریانس و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: نتایج بدست آمده نشان می‌دهند که حیطه عوامل مربوط به دانشجویان با میانگین (42/0±97/3)، بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. یافته‌های حاصل، نشانگر آن است که شش عامل: استفاده از کامپیوتر در آموزش، گسترش یادگیری مجازی، استفاده از تلفن همراه در ارتباطات، احساس لذت از محیط‌های یادگیری الکترونیک، أاکید یادگیری بر ایجاد نگرش ،نقش تسهیل‌گری اساتید در آموزش بیشترین تأثیر را بر یادگیری در قرن 21 داشته‌‏اند. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که به طور کلی نگاه دانشجویان به یادگیری در قرن حاضر از لحاظ فلسفی بر دیدگاه ساختن‌گرایی و مشارکتی که در آن فراگیران نقش مهم‌تری نسبت به آموزش سنتی دارند، بیشتر نزدیک است. این طرز تلقی می‌تواند رویکردهای جدید تدریس و آموزش را مورد حمایت قرار دهد و در ایجاد تحول، تکمیل و توسعه روشهای تدریس نقش شگرفی داشته باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری - قرن بیست و یکم - دانشجویان

عنوان انگلیسی Element of learning in 21st century from the Students' view points, in summer school of Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of education process is learning and change in behavior which has been revolutionized in the 21st century due to the rapid changens in technology and sciences. The traditional approach to education does no longer meet the learners' needs, entailing new changes in educational curricula. This study was designed to determine the factors influencing learning in the 21st century and find out the students' views on this issue. Methods: This is a descriptive study aiming at determining the students' views on new approaches to learning in the 21st century. To do so a researcher made questionnaire was designed. It contained 30 questions in 3 sections including demographic data, background questions and two open questions about their suggestions and criticism. 150 summer school students in Shiraz participated in the study. The questionnaire was sent to the students in person & through electronic mail they were asked to retain the completed questionnaire to the given email address. The data were analyzed through SPSS 19. T-test and analysis of variance were used for analysis. Results: The results dedicated, 6 factors including the use of computer in teaching, increase in virtual learning, and the use of mobile in relations, engagements of electronic learning contexts, the learning focus on attitudes and the facilitating role of the lectures were the most influential factors on learning. Conclusion: It seems that the student philosophical tend to approve constructivism and cooperative learning which is learner-centered as compounded to conventional education which is teacher-contended. According to experts, this type of view point is in the same line with new approaches to teaching and education in the present. Moreover, it effects the reforms, complementation and expansion of methodology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning - 21st Century - Students

نویسندگان مقاله دکتر لیلا بذرافکن | l bazrafkan


دکتر فریبا حقانی | f haghani


مهسا شکور | m shakoor


اطهر امید | a omid


زهرا جوهری | z jouhari


پریسا نبییی | p nabiei



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-20&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات