Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۶۹-۱۷۶

عنوان فارسی مقایسه اختلالات روانشناختی دانشجویان معتاد و کاربران عادی اینترنت در دانشگاه اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از اینترنت مخصوصاً در میان دانشجویان، پیامدهای روانشناختی ناشی از اینترنت توجه بیشتر متصدیان بهداشت روان را می‌طلبد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه اختلالات روان شناختی دانشجویان معتاد و کاربران عادی اینترنت در دانشگاه اصفهان انجام گرفته است. روش کار: در یک مطالعه مقطعی – تحلیلی 150 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان که در سال 1388-89 در دانشگاه مشغول به تحصیل بودند، به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد اعتیاد به اینترنت یانگ وSymptom Check List 90-Revised)) SCL_90-R انجام شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری t و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم‌افزار SPSS 17 انجام گرفت. نتایج: بین اعتیاد به اینترنت با اختلالات افسردگی، جسمانی کردن (خود بیمارانگاری)، اضطراب، وسواس، حساسیت بین فردی، هراس و پارانویا و همچنین شاخص کلی علایم ارتباط معنی‌داری وجود داشت. علاوه بر این دانشجویان معتاد به اینترنت، نمره بالاتری از کاربران عادی اینترنت در شاخص شدت کلی Global Severity Index) GSI( داشتند، که بر اساس آزمون t این اختلاف معنی‌دار بود (05 /0 ≥P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که اختلال وسواسی - جبری بهترین پیش‌بینی‌کننده ابتلا به اعتیاد اینترنتی بود). نتیجه‌گیری با توجه به شیوع بالای اختلالات روانشناختی در دانشجویان معتاد به اینترنت، بایستی مراقب پیامدهای این پدیده بود. ضمن اینکه آموزش دانشجویان در زمینه استفاده مناسب از اینترنت عامل مهمی در کنترل اعتیاد به اینترنت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت - اعتیاد به اینترنت - دانشجویان

عنوان انگلیسی Comparison of psychological disorders in addicted and non adidicted students to the internet in University of Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Internet use has become one of the most popular recreational and academic activities for college students because of its convenience and its availiability. Increasing use of internet and its psychological consequences needs more attention to mental health for internet operators. The purpose of the present research was evaluation and comparison of psychic health of addicted and non addicted students to internet in University of Isfahan. Methods: This cross-sectional study was conducted on 150 randomly selected students during 2009-2010 academic year . Yang standard internet addiction questionnaire and SCL_90_R applied for data gathering and data were analyzed by using Pearson correlation coefficient and t-test with SPSS Software. Results: All subscales of SCL- 90 were significantly associated with internet addiction. The university students with internet addiction have higher score in GSI and seven subscale of SCL-90_R contain, OCD, DEP, SOM, ANX, IS, PAR and PHOB compare to non addicted group (P< 0.05). The result of regression analysis showed that OCD was the best predictor of internet addiction. Conclusion: With the increasing use of internet among college students, the consequences of the internet addiction must be taken into account seriously. Educating students regarding the correct usage of the internet would give a tremendous boost in controlling internet addiction among university students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health - Internet Addiction - Students

نویسندگان مقاله دکتر محمدباقر کجباف | m kajbaf


مریم کورکی | m kooraki


زهرا صفاریان | z saffarian



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-128&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات