Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۵۳۱-۵۳۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده نسبت به انتخاب نوع زایمان در زنان باردار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به دلیل عوارض همراه با سزارین و آمار رو به افزایش سزارین در کشور، انتخاب یک شیوه آموزشی مناسب در جهت کاهش این روند حائز اهمیت است. روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی که بر روی 200 خانم باردار سه ماهه سوم بارداری با قصد یا تصمیم به سزارین انتخابی مراجعه‌کننده به متخصصان زنان و زایمان شهر زاهدان از زمستان 89 تا تابستان 90 با روش نمونه‌گیری غیراحتمالی انجام شد. پس از انجام پیش آزمون با پرسشنامه‌ای روا و پایا شده در دو گروه مداخله و کنترل، مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده در گروه مداخله انجام شد. بعد از صرف زمان انتظار یک ماهه در هر دو گروه پس آزمون انجام شد. از آزمونهای t، کای اسکوئر و مدل رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج: یافته‌ها اختلاف آماری معنی‌داری را بین تغییر نمرات آگاهی، نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجارهای ذهنی و درصد قصد رفتاری و رفتار (001/0P<) بین زنان باردار گروه مداخله و شاهد بعد از مداخله آموزشی نشان داد. همچنین نتایج آنالیز رگرسیون نشان داد که بیشترین پیش‌بینی‌کننده رفتار، دو سازه قصد رفتاری و کنترل رفتار درک شده است. در کل 22 درصد از خانم‌های گروه مداخله و 4 درصد از خانم‌های گروه کنترل، زایمان طبیعی نمودند و بیشترین انگیزه برای اطاعت را خانم‌ها به ترتیب پزشک، همسر و خودشان ذکر نمودند. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش با استفاده از تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده تأثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش انتخاب زایمان طبیعی در جمعیت مورد مطالعه داشت. لذا با توجه به تأثیر آموزش بر اساس این تئوری پیشنهاد می‌شود سیاستی اتخاذ شود تا زنان باردار با قصد سزارین انتخابی بتوانند بسته‌های آموزشی بر اساس این تئوری را دریافت و در جلسات بحث گروهی حضور یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مادران باردار – زایمان – سزارین

عنوان انگلیسی The effect of education on base the Theory of Planned Behavior toward normal delivery in pregnant women with intention elective cesarean
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Finding an appropriate training method for encouraging pregnant women toward performing vaginal delivery is necessary because of increasing growth of cesarean and its associated complications. Methods: This semi- experimental study was carried out on a sample of 200 pregnant women who referred to the obstetrics offices of Zahedan during winter 2010 to summer 2011 by using non- probability sampling. Intervention group received training according to theory of planned behavior. After doing pretest using a validated and reliable questionnaire in both groups. Post- test was conducted after one month in both study groups. T-test, Chi-Square and Logestic regression were used for data analysis. Results: Findings showed a significant statistical differences between two groups’ knowledge, attitude and perceived behavior control, subjective norms and behavior scores after intervention (P< 0.001). Regression analysis revealed that behavioral intention and perceived control were two greatest predictors of behavior. Overall, natural delivery was seen in 22% of women in intervention group compared with 4% in control group. Conclusion: The study finding showed that, education based on theory of planned behavior significantly increased natural delivery among study participants. Accordingly, it is recommended to adapt a policy which pregnant women to receive elective cesarean section training packages according to this theory and attend related group discussions
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pregnant Women - Delivery - Cesarean

نویسندگان مقاله فریبا شهرکی ثانوی | f shahraki sanavi shahraki sanavi


علی نویدیان | a navidian


فاطمه رخشانی | f rakhshani


علیرضا انصاری مقدم | a ansari moghaddam ansari moghadam



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-107&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات