Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۳۳۳-۳۴۵

عنوان فارسی بررسی اثر یک مداخله آموزشی بر امکان ارتقاء رفتارهای ایمن کارگران نساجی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اصلاح رفتار جزئی جدائی ناپذیر از استراتژی جامع پیشگیری از حوادث در محل کار است. این بررسی به گزارش یک دیدگاه اصلاح رفتار، برای ارزیابی تأثیر مداخله آموزش ایمنی روی کارگران یک صنعت نساجی در شهر بروجرد می‌پردازد. روش کار: این تحقیق یک مطالعه نیمه تجربی با استفاده از طرح چهار گروهی سالمون می‌باشد که به صورت یک مداخله قبل و بعد انجام شده است. در مجموع 85 کارگر از کل کارگران شاغل در بخش تولید کارخانه به عنوان نمونه در این مطالعه شرکت داشتند که به طور تصادفی به 4 گروه تقسیم شدند. پرسشنامه و چک لیست مشاهده رفتار در این مطالعه بر اساس دیدگاه مشارکتی و با همکاری اساتید، محققین و نیز ارزیابی نیاز آموزشی و بر اساس ترکیبی از مدل پرسید – پروسید و تئوری قصد رفتاری طراحی گردید. به منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم برای طراحی مداخله، از مرحله چهارم الگوی پرسید - پروسید استفاده شد. برنامه این مداخله شامل آموزش، طراحی برنامه مشارکتی با حضور کارگران و استفاده از نظرات و ایده های آنها برای اصلاح و بهبود برنامه، تشویق کلامی، ارائه بازخورد رفتاری به شکل ترسیمی برای کارگران شرکت کننده در مداخله بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزار Minitab صورت گرفت و برای تحلیل از آمار توصیفی و از آزمون دونمونه‌ای t و از تحلیل واریانس برای مقایسه بین چند گروه استفاده شد. نتایج: میانگین امتیاز آگاهی و رفتارهای ایمنی، بهبود معنی داری را در تمام گروهها، یک و سه ماه پس از مداخله نشان داد. گروه 1 و 2 بررسی بالاترین امتیاز آگاهی و رفتار را داشتند. همچنین رفتارهای ایمن به میزان چشمگیری در میان تمامی شرکت کنندگان پس از مشارکت در این مداخله افزایش یافت. یافته های بررسی نشان دهنده انطباق مدل ترکیبی بر روی عملکرد ایمنی و آگاهی در مورد مسائل ایمنی در محیط کار است. این مطالعه ایده استفاده از برنامه مداخله برای ارتقاء رفتارهای ایمن را تأیید می‌کند. پـس از اجرای برنامه درصد رفتارهای نا ایمن به مـیزان قابل توجهی کاهش یــافت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد اجرای برنامه مداخله آموزشی مناسب از طریق رویکرد مشارکتی به بهبود رفتارهای ایمن کارگران نساجی منجر می‌شود و این روش را می‌توان به گروههای مشابه در دیگر صنایع نیز تعمیم داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل پرسید، پروسید – رفتار - کارگران

عنوان انگلیسی The effects of a safety educational intervention on promoting safety behavior at textile workers
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Behavioral science is an inseparable part of a comprehensive accident prevention strategy in a work place. This study reports a behavior approach used to evaluate the effects of an occupational safety training intervention on industrial textile workers. Methods: This study is a quasi-experimental based on Solomon 4-group design participatory study, which is conducted as pretest-post-test intervention. A sample of 85 workers of a textile factory participated in this study. A questionnaires and a behavior observation checklist were developed exclusively for this study. The required substantial data for intervention planning were resulted based on findings due to conducting four first phases of precede-proceed model. A combination concept of Precede-Proceed model and theory of Reasoned Action were utilized in planning and implementing the interventions. Our package consisted of training, assigned goal setting, daily verbal praise, and graphic feedback that were provided four times a week. Analysis of data was performed using Minitab software. Descriptive statistics and t-test and analysis of variance were used for comparisons between groups. Results: The mean scores on knowledge and safety practices showed significant improvement among all four groups in one month and three months post intervention with groups 1 and 2 show the highest improvement. Our findings approved the applicability of combined models on safety practices and knowledge on the safety issues in workplace. Conclusion: Our study acknowledges the idea of applying an occupational safety training intervention package for textile industry workers and implementing health education intervention to promote safety practices in other industries
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Precede, Proceed Model – Behavior – Workers

نویسندگان مقاله فریده حاتمی | f hatami



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-84&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات