Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۴۱-۲۴۷

عنوان فارسی شیوع اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه در دانش‌آموزان ابتدایی شهر بندرعباس در سال ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال کمبود توجه – بیش‌فعالی (ADHD)، اختلالی است که در اوایل کودکی و با علائمی مثل بیش فعالی، تکانشگری و یا بی‌توجهی ظاهر می‌شود و این علائم بر روی کارکرد مبتلایان تأثیر می‌گذارد. با توجه به این که در نقاط مختلف جهان شیوع متفاوتی گزارش شده است و دامنه شیوع این اختلال وسیع می‌باشد، هدف از مطالعه حاضر بررسی شیوع اختلال در کودکان ابتدایی شهر بندرعباس در سال 1388 می‌باشد. روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در سال 1388 بر روی 800 نفر از کودکان دبستانی شهر بندرعباس که به صورت تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد بررسی اختلال بیش‌فعالی و کمبود توجه بر اساس معیارهای DSM-IVبود. یافته‌ها با استفاده از آزمونهای آماری Chi-square و t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: از 800 دانش‌آموز انتخاب شده در پایه اول تا پنجم، 400 نفر پسر و 400 نفر دختر با میانگین سنی 4/1±9 بودند. بر اساس گزارش معلمین 6/11% و بر اساس گزارش والدین 3/12% افرادADHD داشتند. میزان شیوع کلی اختلال بر اساس توافق نظر والدین و معلمین 5/9% بود. شیوع ADHD با جنس و وضعیت عملکردی ضعیف در مدرسه ارتباط آماری معنی‌داری داشت (001/0>P ) در حالی که با سن و پایه تحصیلی ارتباط آماری معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: شیوع ADHD در بندرعباس در مقایسه با سایر مناطق ایران در حد متوسط می‌باشد. با توجه به پیامدهایی که این اختلال بر افراد می‌گذارد، غربالگری کودکان دارای عملکرد ضعیف تحصیلی ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال کمبود توجه، بیش فعالی - بندرعباس – دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Prevalence of attention deficit hyperactivity disorder in Bandarabbas primary school students in 2010
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is a disorder manifest in early childhood with symptoms of hyperactivity, impulsivity, and inattention. The symptoms affect functioning. ADHD has a wide range of prevalence and different prevalence had been reported in the world. The purpose of this study was to determine prevalence of ADHD in Bandar Abbas primary school students in 2010. Methods: This cross-sectional study was performed on 800 primary students of Bandar Abbas primary schools in 2010. The subjects were selected through a multistage random sampling method. The data were collected using diagnostic criteria from the DSM-IV questionnaire. We analyzed data using statistical tests such as chi-square and t-test. Results: In this study, 400 male and 400 female pupils were under investigation. Average age was 9±1.4 (mean ±Sd). Based on teacher's and parents reports 11.6% and 12.3% of students were found to have ADHD, respectively. ADHD prevalence according to agreement of both parents and teachers was 9.5%. Factors such as gender and poor academic performance had significant association with ADHD (P< 0.05), while age and grade had not significant association with that. Conclusion: ADHD in pupils of Bandar Abbas is estimated to have moderate prevalence compared to other regions of Iran. Because of consequences of ADHD in individual, screening children with poor academic performance seems to be necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دکتر فرح مویدی | f moayedi


دکتر علیرضا مویدی | a moayedi


دکتر غزال گلی | g goli


دکتر یعقوب حامدی | y hemedi



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-73&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات