|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نظرات دانشجویان پزشکی در مورد آموزش بر اساس سخنرانی و آموزش بر اساس حل مسئله در گروههای بزرگ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه یادگیری بر اساس حل مسئله یکی از نوینترین روشهای آموزش پزشکی است. در این روش معمولاً دانشجویان در گروههای کوچک بر روی یک مسئله کار کرده و اهداف آموزش را که شامل دانش پایه و دانش بالینی است فرا میگیرند. هدف از این مطالعه بررسی رضایتمندی دانشجویان و راهنمایان از تدریس به روش یادگیری بر اساس حل مسئله در گروههای بزرگ برای درس کودکان و مقایسه آن با روش سخنرانی بوده است. روش کار: در این مطالعه تحلیلی، کلیه دانشجویان درس تئوری کودکان (40 نفر) به 5 گروه تقسیم شدند و شش جلسه آموزشی به روش حل مسئله در کنار برنامه رایج تدریس تئوری کودکان به روش سخنرانی برای همه دانشجویان برگزارشد. اطلاعات مربوط به میزان رضایتمندی فراگیران و راهنمایان از این دو نوع روش تدریس در طول یک نیم سال تحصیلی جمعآوری شده و دادههای بدست آمده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل شد. نتایج: یافتههای این مطالعه نشان داد که دانشجویان در اکثر حیطههای آموزشی، یادگیری بر اساس حل مسئله را به سخنرانی ترجیح دادند (05/0P<). در این مطالعه میزان فعالیت راهنما در دو روش آموزشی تفاوت معنیداری نداشت. همه راهنمایان این شکل از آموزش را به صورت مؤثر و در زمان تعیین شده اجرا کرده و از روند اجرای این روش ابراز رضایت نمودهاند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه ما، این شکل تغییر یافته از روش یادگیری بر اساس حل مسئله میتواند به صورت موفقیتآمیزی در دانشجویان پزشکی به اجرا درآید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری بر اساس حل مسئله - دانشجوی پزشکی - کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing medical student opinions regarding teaching based on lectures and problem-based learning in large groups |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Problem-based learning (PBL) is possibly one of the most innovative methods in medical education. In this training method, small groups of students work on a subject and learn the educational goals which include basic and clinical sciences. The aim of this study was comparing students’ and facilitators’ satisfaction in teaching pediatric course materials by two methods of large group PBL and lecture-based teaching. Methods: In this analytic study, all pediatric theory course students (40 students) were divided into 5 groups. 6 PBL training sessions was added to regular conventional lectures of pediatric subjects. Students’ and facilitators’ satisfaction data for both methods of teaching were collected during the semester. Finally the data was analyzed using descriptive and inferential statistics. Results: The results of this study indicated that most students preferred PBL over the lecture-based traditional teaching in the most of the aspects (P< 0.05). Tutors activity did not show any significant difference in both methods. Tutors managed this form of PBL effectively within time restraints and reported that they enjoyed the process. Conclusion: Based on the findings of this study, the modified problem based learning methodology can be successfully used with larger groups of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Problem-Based Learning - Medical Student - Pediatrics |
|
نویسندگان مقاله |
دکتر رویا نیک فر | r nikfar
دکتر احسان ولوی | e valavi
دکتر مجید امین زاده | m aminzadeh
دکتر مهری طاهری | m taheri
دکتر طاهره ضیایی | t ziaee
دکتر مازیار مرتضوی | m mortazavi
دکتر احمد شمسی زاده | a shamsizadeh
دکتر محسن حسین زاده | m hoseinzadeh
دکتر محمدحسن آل طیب | m h altayeb
دکتر علی احمدزاده | a ahmadzadeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-75&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|