Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۷۲

عنوان فارسی مقایسه نتایج آزمون نکات کلیدی با آزمون چهارجوابی پایان دوره کارورزی در بخش داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استدلال بالینی نقشی اساسی در توانایی تشخیص و تدبیر پزشکان دارد. در این تحقیق به استفاده از یک ابزار ارزشیابی جدید (آزمون نکات کلیدی) در زمینه حل مسائل کلینیکی پرداخته شده است. مهمترین هدف این تحقیق مقایسه آزمون نکات کلیدی با آزمون های چهار جوابی متداول در بخش داخلی دانشکده پزشکی شیراز بود. روش کار: تمامی دانشجویان سال آخر پزشکی در بخش داخلی دانشکده پزشکی شیراز ( تعداد 100 نفر) در این تحقیق شبه تجربی شرکت کردند. پس از برگزاری آزمون چهار گزینه ای، آزمون نکات کلیدی جهت آنان برگزار گردید. همبستگی آزمون نکات کلیدی با آزمون چهارگزینه‌ای محاسبه شد. پایایی آزمون نکات کلیدی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب دشواری سؤالات با روش ویتنی و سابرز تعیین شد و ضریب همبستگی هر سوال با کل آزمون به عنوان شاخص ضریب تمیز، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: در آزمون نکات کلیدی، حداقل نمره دانشجویان 7/23، حداکثر 2/41 و میانگین نمرات آنان برابر با 9/30 شد. پایایی آزمون نکات کلیدی برابر 68/0، ضریب دشواری سوالات بین 8/0–3/0 و ضریب همبستگی هر سوال با کل آزمون بین 54/0-16/0 شد. ضریب همبستگی بین آزمون نکات کلیدی و آزمون چهار گزینه‌ای، 25/0 (05/0P<) بدست آمد. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد سنجش مقوله استدلال بالینی توسط آزمون چهارجوابی امکان‌پذیر نبوده و استفاده از روش ابزار ارزشیابی جدید در حیطه بالینی از جمله ازمون نکات کلیدی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بخش داخلی - دانشجویان پزشکی - شیراز

عنوان انگلیسی Comparison between key feature exam and multiple choice questions in internal medicine department of Shiraz University of medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical reasoning skills play a major role in the ability of doctors to make diagnosis and reach treatment decisions. This study is a report of use an innovative assessment tool: key feature exam, in problem solving domain. The main purpose of this study was to compare key feature results with routine multiple choice questions in internal medicine department. Methods: Final year internal medicine students (n=100) of Shiraz medical school participated in this study. They implemented in multiple choice questions exam then participated in key feature exam. Reliability, item’s difficulty level and item’s total correlation as discriminative index, about key feature exam have been considered. Results: The maximum, minimum and mean scores of the students in key feature exam were 23.7, 41.2 and 30.91, respectively. The reliability of key feature exam was 0.68 (chronbach’s alpha). The item’s difficulty level scores were between 0.3-0.8 in all key feature questions and item’s total correlation was 0.16-0.54. Correlation between key feature exam and multiple choice questions exam was 0.25 (P< 0.05). Conclusion: The results of the present study suggest that key feature examination may be a better method for evaluating clinical reasoning skills of medical students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internal Medicine Department – Medical Students - Shiraz

نویسندگان مقاله دکتر میترا امینی | m amini


دکتر راضیه کاظم پور | m moghadam


دکتر محسن مقدمی | f lotfi


فرهاد لطفی | r kazempour


دکتر الهه ابوالفتحی | e abdolfathi



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-76&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات