Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۲۷۳-۲۸۱

عنوان فارسی مقایسه خودارزشیابی دانشجویان سال آخر مامایی از مهارتهای فراگرفته شده در طی تحصیل با ارزشیابی آنان توسط مربی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با اینکه متخصصین در مورد ارزشیابی دانشجو توسط استاد تأکید می‌نمایند ولی یکی از شیوه‌های مورد قبول خودارزشیابی است. هدف این مطالعه مقایسه نظرات دانشجویان سال آخر مامائی و در آستانه فراغت از تحصیل و مربیان آنها در مورد مهارتهای فرا گرفته شده در موضوعات بیماریهای زنان و بارداری و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود. روش کار: در یک مطالعه توصیفی مقطعی، وضعیت خودارزشیابی 47 نفر از دانشجویان سال آخر مامائی در مورد مهارتهای فرا گرفته شده در طی تحصیل در موضوعات بیماریهای زنان و بارداری و زایمان که در امتحان فینال مورد ارزیابی واقع می‌شوند، با ارزشیابی مربیان آنها با استفاده از چک‌لیست ارزشیابی، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده و 05/0P< معنی‌دار تلقی شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کل ارزشیابی بر مبنای نمره 130 برای 26 آیتم مربوط به موضوع بیماریهای زنان و حد اکثر نمره 5 برای هر آیتم برای مربیان 79/7±42/86 و برای دانشجویان 6/12±46/82 بدست آمد و آزمون t زوجها اختلاف معنی‌داری را نشان نداد. در موضوع بارداری و زایمان، میانگین و انحراف معیار نمره کل بر مبنای نمره 190 برای 38 آیتم و حد اکثر نمره 5 برای هر آیتم برای مربیان 57/10±40/136 و برای دانشجویان 98/27±19/134 بدست آمد و آزمون آماری اختلاف معنی‌داری را نشان نداد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان به طور نسبی می‌توانند عملکرد خود را همانند اساتید مورد قضاوت قرار دهند. نظرخواهی از دانشجویان برای ارزیابی خود و بکارگیری آن در ارزیابی استاد، می‌تواند روند ارزشیابی را بهبود بخشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودارزشیابی - مهارت - دانشجویان - شهرکرد

عنوان انگلیسی Comparing the self assessment of last year midwifery students in clinical skills with teacher assessment
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Although evaluation of students is always stressed by educational specialists, but one of the accepted methods for evaluation, is self assessment. The purpose of this study was to compare the self and instructors assessment in clinical skills of midwifery students who are completing their education in Shahrekord university of medical sciences. Methods: In a cross-sectional study, self assessment of 47 last year midwifery students for clinical skills in gynecology and obstetrics subjects as an evaluation in final examination, was compared with clinical instructors’ assessment. Descriptive and analytic statistics with SPSS was used for data analysis and P< 0.05 was considered significant. Results: Mean and standard deviation of the scores for gynecology subjects evaluation based on total score of 130 for 26 items was 86.42±7.79 for the instructors and 82.46±12.60 for the students. This difference was not statistically significant. The same statistics for obstetrics subjects were 136.40±10.57 and 134.19±27.98 out of 190 for 38 items for the instructors and for the students, respectively. This difference was also not statistically significant. Conclusion: The results of study showed that students are able to judge their performance accurately. Assessing and including the student evaluation can improve the processes of evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Assessment - Skills - Students - Shahrekord

نویسندگان مقاله معصومه دلارام | m delaram


فرانک صفدری ده چشمه | f safdari decheshmeh safdari dehcheshmeh


نسرین اکبری | n akbari


سارا حسینی | s hoseini


حسین رفیعی | h rafiei



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-77&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات