|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۱۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
علل گرایش به مطالعه جزوه در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: براساس مطالعات انجام شده عوامل متعددی ممکن است موجب گرایش دانشجویان به سمت جزوه نویسی شوند. به همین منظور این مطالعه جهت بررسی مهمترین عوامل تأثیرگذار بر گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به جزوه نویسی انجام شده است. روش کار: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 179 دانشجو از دانشکدههای پرستاری - مامایی و پیراپزشکی، بهداشت و پزشکی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که روایی آن از نظر کارشناسان آموزشی مورد تأیید و پایایی آن 82/0 بهدست آمد. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمونهای t-test، آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS 16 دادهها تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: از تعداد 179 دانشجو، 145 نفر(81%) دختر و بقیه پسر و میانگین سنی9/1±21 سال بود. از 39 عامل مورد مطالعه، به ترتیب سه عامل: حجم زیاد کتب مرجع نسبت به جزوه (3/93%)، متناسب نبودن میزان واحد برخی از دروس با حجم کتب مرجع (1/88%) و وجود چکیدهای از مطالب کتب مرجع در جزوه(2/87%) با اهمیتترین عوامل تاثیرگذار بر گرایش دانشجویان به جزوه نویسی بودند. همچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس نشان داد میانگین گرایش به جزوه نویسی در بین دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی بیشتر از گرایش دانشجویان دانشکدههای پزشکی و بهداشت است (004/0P=). نتیجهگیری: یادگیری مطالب در طول یک ترم تحصیلی نقش مهمی در اندوخته دانشجویان دارد. به نظر میرسد اکتفا به جزوه درسی و رها کردن کتب مرجع میتواند منجر به رکود علمی دانشجویان شود. بنابراین پیشنهاد میشود مسئولین برنامهریزی آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی در استفاده از کتب مرجع و منابع معتبر به جای جزوه درسی تأکید بیشتری نمایند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جزوهنویسی – دانشجویان - - کتب مرجع |
|
عنوان انگلیسی |
Factors affecting students tendency of Univercity students to Lecture Notes |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Many studies detected factors contributing to the students’ tendency to lecture notes. This study aimed at evaluating the factors affecting students tendency to lecture notes in Hormozgan University of Medical Sciences. Methods: In this descriptive study, 179 students from medicine, nursing & midwifery, health, and Paramedicine schools were selected through stratified random selection sampling. Data collection was done using a researcher-made questionnaire, the validity of which was confirmed by training experts and the reliability was found to be 0.82. Analysis was performed using SPSS 16 by descriptive and analytical methods. Results: Of 179 respondents 145 (81%) were female and the rest were male. The average age was 21±1.9. Out of 39 factors studied three factors, including volumes of textbooks to lecture notes (93.3%), mismatch of number of some credits with volumes of textbooks (88.1%), and the availability of summary of textbooks (87.2%), were considered as the most important factors in using lecture notes, respectively. Lack of study facilities in dormitory or college (19.6%), absence of awareness of the benefits of textbooks (27.7%), and making test questions from lecture notes (28.5%), were regarded as the least important factors. ANOVA results showed that the average tendency to lecture notes is higher among nursing, midwifery and paramedicine students than medical and health students (P=0.004). Conclusion: Learning during a semester has a vital role in students’ level of knowledge. Student's dependence on lecture notes may lead to their academic stagnation. It is recommended that educational planning authorities emphasize use of textbooks instead of lecture notes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Lecture Notes – Students – Textbooks |
|
نویسندگان مقاله |
خجسته شریفی سرآسیابی | kh sharifi sarasiabi sharifi sarasiabi
سعید حسینی تشنیزی | s hosseini teshnizi hosseini teshnizi
مینا توسلی فرحی | m tavasoali farahi tavassoli farahi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-66&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|