Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۵

عنوان فارسی بررسی رابطه روان رنجورخویی با اعتیاد به اینترنت در گروهی از دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برای بسیاری از مردم، مفهوم و تعریف اعتیاد به اینترنت قدری مبالغه‌آمیز است و اعتیاد را مربوط به مصرف داروها یا الکل می‌دانند. اختلال اعتیاد به اینترنت یک اختلال فیزیولوژیک – روانی شامل تحمل (بالا رفتن مصرف)، نشانه‌های جدایی، افت تحصیلی، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی عاطفی در ارتباطات اجتماعی است. بنابراین برخی ویژگی‌های شخصیتی (روان رنجورخویی) بر استفاده از اینترنت تأثیر می‌گذارد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ اعتیاد به اینترنت و روان رنجورخویی، اجرا گردیده است. روش کار: این مطالعه توصیفی - همبستگی است و در برگیرندۀ 400 نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی است که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب گردیدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه نئو، آزمون اعتیاد به اینترنت و از معدل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از شاخص‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج: نتایج تحلیلی داده ها نشان داد که بین روان رنجورخویی با اعتیاد به اینترنت رابطه وجود دارد. همچنین یافته‌ها نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، برخی از ویژگی‌های شخصیتی از جمله روان ‌رنجورخویی بر اعتیاد به اینترنت تأثیر می‌گذارد و جنسیت به اینترنت تأثیر ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روان رنجورخویی - اعتیاد به اینترنت – دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Relationship between internet addiction with neuroticism in high school students, Kashan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: for most people, concept and definition of internet addiction is not known and use the word addiction for medication misuse or alcohol. Internet addiction is a physiologic-mental disorder which includes intolerance, severance symptoms, academic deuce, and disorder in social relationships. Some personal characteristics (neuroticism) have important effects on using internet. The objective of the present study was to investigate relationship between neuroticism and academic achievement with internet addiction. Methods: This research was a descriptive study and included 400 high school students, who were selected by random cluster sampling. Information was gathered using a 20 items addiction questionnaire and personality characteristics was measured using NEO 60 items personality inventory. Also, the mean scores of students were used as an index for academic achievement. Descriptive statistics and inferential methods were use for data analysis Results: Statistical analysis indicated that there is significant relationship between neuroticism and internet addiction. The results also revealed that there is not any difference between internet addiction in male and female students. Conclusion: According to the results, it seems that, some personality traits of students including neuroticism are important to internet addiction, but gender is not an important factor in it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neuroticism - Internet Addiction - Students

نویسندگان مقاله دکتر محمدرضا تمنایی فر | m r tamanaeifar


دکتر فریبرز صدیقی ارفعی | f sedighi arfeei sedighi arfaee


زینب گندمی | z gandomi



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-48-54&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات