|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۳۹۵-۴۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان استفاده از روشهای سنجش بالینی در دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از دیدگاه اساتید بالینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: ارزیابی و ارزشیابی گامهای عظیم فرآیند آموزشی هستند که با تضمین توانمندی و صلاحیت پزشکانی که ضامن سلامت جامعه میباشند، نقش اساسی را در فرآیند آموزش پزشکی ایفا میکنند. این مطالعه با هدف بررسی میزان استفاده از روشهای سنجش بالینی در محیطهای بالینی صورت گرفت. روش کار: این مطالعه توصیفی بوده و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگر ساختهای بود که با استفاده از ابزار پیشنهادی شورای اعتبار بخشی آموزش پزشکی تخصصی آمریکا و منابع علمی تدوین شد. نمونهگیری مبتنی بر هدف، از کلیه افراد واجد شرایط انجام شد. حجم نمونه 83 نفر، شامل اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران (39نفر)، ایران (24 نفر) و شهید بهشتی (20 نفر) بود. تحلیل دادهها توسط نرمافزار SPSS 17 با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که بیشترین روش مورد استفاده در محیطهای آموزشی بالینی، پرسشهای چند گزینهای (6/97%)، آزمونهای آسکی (8/92%) و لاگ بوک (7/86%) بود و روشهای 360 درجه (4/8%) و پورت فولیو (6%) روشهای متداولی در محیطهای بالینی این دانشگاهها نبودند. بیشترین میزان استفاده از مجموعه روشهای سنجش مهارتهای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی ایران (8/58%) و پس از آن در دانشگاه تهران (3/47%) و شهید بهشتی (2/47%) بود. نتیجهگیری: در پژوهش انجام شده مشاهده میشود، جهتگیری سنجش توانمندی و عملکرد دانشجویان به سمت موقعیتهای غیرواقعی و شبیهسازی شده بوده است و تنها در تعداد محدودی از محیطهای آموزشی بالینی بر موضوع انجام ارزیابی عملکرد فعالیت بالینی واقعی تأکید شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بالینی - دانشگاهها - دیدگاه |
|
عنوان انگلیسی |
Clinical assessment methods in medical sciences universities of Tehran – clinical instructors’ viewpoint |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Assessment and evaluation are crucial steps in educational process that play major role in the process of medical education, by certifying competent physicians who can take care of the public health. The purpose of this study was investigation of clinical medical teachers' opinion about using clinical assessment tools in their clinical setting. Methods: The survey was a descriptive study that was done in Tehran city universities. Population under the study consisted of academic clinical experts that work as faculty members. The questionnaire was made by using the suggested criteria by ACGME and other valid scientific resources. 83 questionnaires were collected Analysis of data was conducted with SPSS version 17, using descriptive statistics. Results: Results indicated that the majority of the subjects believe that, the dominant method in clinical setting is MCQ method. OSCE and Logbook are the next methods. Furthermore, MSF and Portfolio are not used often. However, in Iran University Medical Sciences, the variation of clinical assessment tools were more than other two universities. Conclusion: It seems that, measurement competency and performance had been toward simulation and unreal situations. The results show that, only in a limited number of clinical training environments, the performance evaluation and real clinical activity has been emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Clinical - Universities - Opinion |
|
نویسندگان مقاله |
دکتر جلیل کوهپایه زاده | j kouhpayezadeh
هلن درگاهی | h dargahi
دکتر سیدکامران سلطانی عربشاهی | k soltani arabshahi soltani arabshahi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-7&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|