|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۱۵-۴۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ۱۳۸۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: آموزش بالینی نقش مهمی در برنامه دانشجویان پرستاری دارد. برخی عوامل میتواند کیفیت یادگیری دانشجویان در محیطهای بالینی را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از این مطالعه، تعیین مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 89-1388 بوده است. روش کار: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی است که در سال 89-1388 انجام گردیده است. کلیه دانشجویان رشته کارشناسی پیوسته پرستاری دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز که در زمان انجام پژوهش دارای واحد کارآموزی بودند، به عنوان واحدهای پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه دو قسمتی پژوهشگر ساخته بود که بخش اول آن شامل اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم مشکلات آموزش بالینی را در حیطههای مختلف در برمیگرفت. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارSPSS و با بکارگیری روشهای توصیفی و آزمونهای تی مستقل و آنالیز واریانس انجام گردید. نتایج: بیشترین عامل بروز مشکل در کارآموزی بالینی از نظر دانشجویان، عوامل مربوط به استاد بوده است. سایر عوامل به ترتیب شامل عوامل محیطی، ماهیت پرستاری، سیستم آموزشی، مهارت دانشجو، عوامل مربوط به بیمار و عوامل فردی بوده است. از میان گویههای مختلف این عوامل، گویههایی مثل وضعیت روحی دانشجو، تبعیض بین دانشجویان پرستاری با سایر رشتهها در بخش، نامناسب بودن شیوه ارزشیابی، نگرانی از ابتلا به بیماریهای عفونی و واگیردار، ابهام در مورد پرستاری به عنوان حرفه آینده، ناکافی بودن دانش بالینی و اهمیت ندادن به نظرات دانشجویان در برنامهریزی جهت کارآموزی بوده است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه از دیدگاه دانشجویان، عوامل مربوط به استاد بیش از سایر موارد در بروز مشکلات آموزش بالینی تأثیر داشته است، بنابراین لازم است اساتید و مدرسین در خصوص ارتباط با دانشجویان، توجه ویژه داشته باشند و به علاوه در فرمهای ارزشیابی نیز بازنگری صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشکلات - آموزش - دانشجویان - پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
View point of the nursing students on challenges in clinical training, Shiraz, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical training plays an important role in nursing students curriculum programs. Some factors could affect negatively on the learning quality in clinical setting. The aim of this study was to determine the challenges of clinical training based on view point of nursing students of Shiraz University of medical sciences. Methods: This research is a descriptive study carried out in 2010. All nursing students of Shiraz University of medical sciences who had practical course participated in the study. Data was collected by using a two part questionnaire including demographic information and clinical training challenges. Collected data was analyzed with descriptive statistics, independent-t and ANOVA tests. Results: The most factors creating challenges in the clinical fields were related to their instructors. Other factors included environmental, nursing nature, educational system student’s skill, factors related to the patients and their own personal factors. Psychical situation of student, discrimination between nursing students with other fields in the ward, improper method of evaluation, anxiety of being affected to infectious and communicative diseases, doubt about nursing as future profession, insufficiency of clinical education were the other most important factors in the field. Conclusion: Factors related to instructors were more important than other factors in creating problems of clinical training. It is necessary to pay special attention to the students and also revise evaluation methods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Problems - Education – Students - Nursing |
|
نویسندگان مقاله |
زینت محبی نوبندگانی | z mohebbi noubandegani mohebi nobandegani
معصومه رامبد | m rambod
فاطمه هاشمی | f hashemi
دکتر حمیدرضا محمدی | h r mohammadi
شهلا نجفی دولت آباد | sh najafi dolatabad najafi doulatabad
گیتی ستوده | g setoudeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-10&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|