Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۱۷-۳۲۴

عنوان فارسی مقایسه تدریس درس فیزیولوژی تنفس به دو روش سنتی (سخنرانی) و تدریس در گروههای کوچک در دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سالها است که اراثه دروس تنوری به دانشجویان پزشکی به روش سنتی سخنرانی ادامه دارد اما این روش جوابگوی نیازهای دانشجویان نبوده و حالت کسالت آور در کلاس ایجاد می نماید. هدف از مطالعه حاضر مقایسه دو روش آموزش درس فیزیولوژی تنفس، به روش سخنرانی به همراه اسلاید با روش تدریس در گروههای کوچک بود. روش کار: این مطالعه بر روی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که واحد فیزیولوژی یک را اخذ نموده بودند، انجام شد. دانشجویان به 5 گروه 9 تایی تقسیم شدند. تعداد کل جلسات فیزیولوژی تنفس به دو قسمت مساوی از نظر دشواری مطلب تقسیم شد. سه جلسه اول درس توسط استاد به روش سنتی سخنرانی و استفاده از اسلاید تدریس شد و سه جلسه باقیمانده بر اساس طرح درس و رفرانس (کتاب فیزیولوژی گایتون و گاننونگ) توسط دانشجویان مطالعه شد. در پایان هر دو روش تدریس از دانشجویان امتحان به صورت تشریحی و تستی گرفته شد و به کمک فرم استاندارد میزان رضایت دانشجویان سنجش شد. نتایج: نتایج نشان داد که دانشجویان از روش تدریس به صورت گروههای کوچک رضایت داشته و میانگین نمرات آنها از میانگین نمراتشان با روش سنتی بیشتر بود و این امر نشان دهنده این است که ماندگاری مطالب آموخته شده در روش نوین بیشتر از روش سنتی است. نتیجه‌گیری: از این مطالعه شاید بتوان نتیجه‌گیری کرد که تدریس دروس پر حجم علوم پایه با روش آموزش به صورت گروههای کوچک امکان پذیر است. هرچند پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعات بیشتری در این خصوص صورت گیرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش سخنرانی،فیزیولوژی تنفس ،دانشجویان

عنوان انگلیسی Comparison between traditional teaching and small groups teaching methods in teaching physiology respiratory system in medical students: Hormozgan university of medical science
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Lecture is the most applied method for teaching theory courses to medical students. This method is not accountable for the high current needs of students and leads to boring classes. This study was designed to assess the teaching effectiveness of active learning in small group sessions, compared with passive learning in didactic lectures. Methods: This study was carried out on Hormozgan University of medical sciences medical students. 45 students of respiratory physiology course were divided into 5 equal groups. Participant’s scores and their perceptions of effective small group teaching in the Physiology of Respiratory System component of the undergraduate curriculum were assessed. During this process 3 topics were selected to be instructed in lecture- based and 3 topics for small group discussion. The course began with oral lecture sessions and was continued with inductive teaching. For inductive teaching, the students became familiar with the topics, references and lesson plans of sessions and in every session were exposed to 10 questions. Following every 3 sessions, students competency were assessed by a written examination composed of long answer and multiple choice questions and students satisfaction toward used learning methods were measured using a structured questionnaire. Results: The results show that the students prefer small-group learning method over lecturing and achieved scores in small-group discussion sessions were significantly higher than lecture sessions. Conclusion: This study highlighted that small-group learning is a practical and effective method in teaching basic science to medical students. Further studies and working on tailormade methods for our country is suggested.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Traditional Method, Respiratory Physiology,Students

نویسندگان مقاله نپتون سلطانی | n soltani
department of physiology, school of medicine, hormozgan university of medical sciences. bandar abbas, iran
گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بندرعباس - ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

نادره نادری | n naderi
assistant professor department of immunology
استادیار گروه ایمونولوژی

شهرام زارع | sh zare
hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-7&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات