Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۲۵-۳۳۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف بر ارتقاء رفتارهای بیماران مولتیپل اسکلروزیس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به دلیل نقش مهمی که استرس در تشدید بیماری ام اس دارد، کنترل و مدیریت استرس در این بیماران ضروری است. هدف از این مطالعه ارزیابی تأثیر آموزش راهکارها و تکنیکهای مدیریت استرس بر اساس مدل بزنف درارتقاء رفتار بیماران مولتیپل اسکلروزیس دراین زمینه م یباشد. روش کار : این مطالعه نیمه تجربی است، جامعه مورد بررسی 100 نفر از بیماران ام اس با سن 15 تا 50 سال از بیمارستان سینا و شریعتی تهران بودند، که به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری داد هها شامل پرسشنامه تنظیم شده بر اساس مدل بزنف بود. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پرسشنامه برای هر دو گروه تکمیل شد و بیماران گروه مورد، برنامه آموزشی مطابق با مدل بزنف را به مدت 3 جلسه دریافت کردند. در گروه شاهد مداخله صورت نگرفت. یک ماه پس از اتمام مداخله آموزشی، هر دو گروه مجدداً پرسشنامه را تکمیل نمودند. در نهایت اطلاعات حاصل با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل، کای دو و من ویتنی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که قبل از مداخله، عملکرد بیماران دو گروه مورد و شاهد در زمینه راهکارهای مدیریت استرس از جمله برنام هریزی، پیاد هروی، تغذیه مناسب و تکنی کهای آرام سازی اختلاف معن یداری نداشتند. اما پس از مداخله آموزشی .(P< 0/ عملکرد بیماران گروه مورد به غیر از برنام هریزی، نسبت به گروه شاهد به طور معن یداری افزایش یافت ( 001 نتیجه گیری: تدوین برنامه آموزشی بر اساس مدل بزنف در ارتقاء رفتارهای بیماران ام اس در زمینه مدیریت استرس سودمند و اثربخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مولتیپل اسکلروزیس، مدیریت،استرس

عنوان انگلیسی The effect of stress management education based on BASNEF model to promote behaviors of patients with Multiple Sclerosis disease
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: There is a relationship between stress and the onset of Multiple Sclerosis (MS). So, controlling stress is necessary in patients with MS. We aimed to investigate the effect of educational intervention base on BASNEF model to promote behaviors in patients with multiple sclerosis in stress management. Methods: This is a quazi-experimental intervention study. This study was performed on 100 multiple sclerosis patients of 15-50 years old from Sina and Shariati hospitals Tehran. They were randomly divided into, experimental and control groups. The instrument for data collecting was a questionnaire established based on the BASNEF model. Both groups completed the questionnaires before intervention, and the patients of the experimental group participated in educational classes for 8 weeks. The collected data were analyzed using t, Chi-Square and Man Whitney statistical tests. Results: Both groups did not have any significant differences based on demographic characteristics. Before intervention, there was no significant difference between the grades of behaviors of patients with multiple sclerosis. After intervention, a significant difference was seen in experimental group’s grades (P< 0.001), but there was no significant difference in time management behavior. Conclusion: The finding of current study confirmed the effect of educational intervention, based on BASNEF model, on promoting behaviors of patients with multiple sclerosis.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Multiple Sclerosis, Management,Stress

نویسندگان مقاله فربد عبادی فردآذر | f ebadi fard azar
professor department of health care management
استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی

مهناز صلحی | m solhi
assistant professor department of education of health
استادیار گروه آموزش بهداشت

فریده گل دوست | f goldoost
school of health, tehran university of medical sciences. tehran, iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تهران - ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-8&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات