Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۳۳-۲۳۹

عنوان فارسی بررسی سبک رهبری مدیران گروههای آموزشی دانشکده پزشکی شیراز و ارتباط آن با تعهد سازمانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شناسایی سبک رفتار مدیران و رابطه آن با تعهد سازمانی کارکنان، نگرش‌های شغلی کارکنان و میزان رضایت آنها یکی از مباحث مورد توجه مدیریت در چند دهه گذشته است. هدف این پژوهش بررسی سبک رهبری مدیران گروههای آموزشی و ارتباط آن با تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی می‌باشد. روش کار: نمونه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی شیراز بود. برای سنجش سبک رهبری مدیران از پرسشنامه رهبری چند عاملی که به وسیله برنارد در سال 1985 ساخته شد، استفاده گردید. همچنین به منظور سنجش میزان تعهد سازمانی از مقیاس تعهد سازمانی که توسط پورتر، مائودی و استیرز در سال 1974 ساخته شده استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون‌های آماری همبستگی، t و آنالیز واریانس و رگرسیون چند گانه استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین گروههای آموزشی و میزان استفاده از سبک رهبری تفاوت معنی‌دار بود بطوری که گروههای علوم پایه نسبت به گروههای بالینی از هر دو سبک رهبری تحولی و تعاملی بیشتر استفاده می‌کردند. میزان تعهد سازمانی اعضای هیئت علمی بیشتر در حد متوسط بود. از بین ابعاد وارد شده بعد فرمند از بین ابعاد سبک رهبری تحول آفرین و بعد پاداش مشروط از بین ابعاد سبک رهبری تعامل گرا بیشترین میزان تبیین را برای متغیر وابسته یعنی تعهد سازمانی داشته است. زنان نسبت به مردان دارای تعهد سازمانی بیشتری بودند (P< 0/05)نتیجه گیری : به نظر می رسد مدیران علوم پایه موفقیت بیشتری در استفاده از هر دو سبک رهبری برای برانگیختن اعضاء دارند که ممکن است به دلیل ماهیت رشته های علوم پایه و لزوم آزادی عمل بیشتر آنها در استفاده از هر دو سبک رهبری باشد که می تواند بیشترین تأثیر را بر متغیرهای مهم سازمانی از جمله تعهد بر بگذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مواد آرایشی،فلز سنگین سرب، کرمان

عنوان انگلیسی Relevance between style leadership and organizational commitment of faculty members
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The identification of manger behavior style and its relation with staff organization commitment, Job attitudes and their satisfaction level is one of the important areas of management in the last several decades. The goal of this study was examination of leadership style in education mangers and its relation with faculty organizational commitment. Methods: Statistical population included all faculty members in Shiraz medical school for assessing leadership style. we used a multi-functional leadership questionnaire made by Barnrad in 1985 and in order to assess organizational commitment we used organizational commitment scale made by Mowday, Steers and Porter in 1974. Statistical tests used, were t-test, ANOVA, multiple regression and correlation coefficient. Results: The findings showed education manager used two leadership styles, and the relation between leadership styles and organizational commitment was significance. Also, the relation between educational groups and use of leadership style was significant, so that basic science groups were using both leadership styles more than clinical groups. The organizational commitment score of faculty members was moderate. Also, finding shown charismatic dimension of transformational leadership and conditioned reinforcement dimension of transactional leadership had most effect on dependent variable (organizational commitment) also the relation between sex and organizational commitment was significant that female had more organizational commitment. Conclusion: We concluded that basic sciences mangers have great success in use of two leadership style for faculty exiting. This maybe due to basic sciences discipline nature and necessity of more freedom which affect on important organizational variable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Leadership, Educational Group ,Organizational Commitment

نویسندگان مقاله فرهاد لطفی | f lotfi
phd student of health economics
دانشجوی دکتری اقتصاد سلامت

میترا امینی | m amini
associate professor department of internal medicine
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی

جواد کجوری | j kojuri
associate professor department of community medicine
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

اکبر مومنی راد | a momenirad
education development center, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran. phd student of education technology
دانشیار گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

صدیقه مختارپور | s mokhtarpour
education development center, shiraz university of medical sciences. shiraz, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز شیراز - ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-18&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات