Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۷۲

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افت تحصیلی و مشروط شدن دانشجویان یکی از مشکلات عمده مراکز آموزش عالی کشور است. مطالعه حاضر به منظور تعیین عوامل موثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد انجام شد. روش کار: در این پژوهش مقطعی، 310 نفر از دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی شرکت داشته و 101 نفر از دانشجویانی که حداقل سابقه یک ترم مشروطی داشتند، با 209 دانشجویی که سابقه‌ای از مشروطی نداشتند، از نظر بعضی عوامل مورد مقایسه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل مشاهده مستقیم پرونده‌های آموزشی و استفاده از پرسشنامه بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمونهای t، کای - دو و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل و میزان P< 0/05 معنی‌دار در نظر گرفته شد. نتایج: تفاوت معنی‌داری در سن، جنس، معدل پایین دیپلم، استفاده از سهمیه غیرمناطق در کنکور سراسری، استعمال سیگار و سایر مواد مخدر، داشتن شغل حین تحصیل، عدم حضور منظم و تمرکز کم در کلاس درس بین دو گروه مشروط و غیر مشروط وجود داشت P< 0.01نتیجه گیری : توجه به عوامل مختلفی که از قبل بازنگری نحوه پذیرش دانشجو، مشاوره تحصیلی، ارائه کارگاههای آموزشی برنامه ریزی مطالعه، حذف سهمیه ها، افزایش کمک هزینه های تحصیلی و وامهای دانشجویی و بکارگیری رو شهایی جهت افزایش سلامت عمومی دانشجویان می تواند از کاهش مشکلات آموزشی دانشجویان مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی ،عوامل ، دانشجویان

عنوان انگلیسی The effective factors on dropout in students of Shahrekord University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Educational failure and dropping out are the major problems of higher educational centers. The present study was performed to detect the influencing factors of educational decline in students of Shahrekord University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional study, 101 students with history of dropping out were compared with 209 students without any education problem history. Data were collected directly from their educational file using a designed questionnaire and analysed by SPSS. P< 0.05 was considered significant. Results: There was a significant difference between dropped and non-dropped out of students with regard to age (P< 0.001), sex (P< 0.001), diploma score (P< 0.001), quota (P< 0.001), smoking and addiction (P< 0.001), part time job (P< 0.001), absence and low concentration in class (P< 0.001). A significant difference was observed in the time gap between graduation from the high school to university admission (P=0.002), late high school diploma (P=0.006), non-nativity (P=0.02), previous psychological disease (P=0.02), non-interested to course and university (P=0.04) and didn't have a regular program for studying (P=0.004). Moreover, general health of dropping out students was lower than other students (P< 0.001). Conclusion: It seems that university admission criteria should be changed. Education consultation, long-term financial loans and increasing welfare facilities can reduce education problems of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dropout ,Factors , Students

نویسندگان مقاله معصومه دلارام | m delaram
midwifery department nursing amp;amp; midwifery school. shahrekord university of medical sciences. shahrekord, iran
گروه مامایی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شهرکرد - ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

فرشته آیین | f aein
assistant professor department of nursing
استادیار گروه پرستاری

نسرین فروزنده | n fouroozandeh
instructor department of nursing
مربی گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-30&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات