|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط بین اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه و اختلالات همراه در دانش آموزان ابتدایی ناحیه یک اراک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه میزان شیوع سه نوع اختلال نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری و نوع ترکیبی و اختلالات همراه آن در دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان اراک بود. روش کار: این مطالعه یک مطالعه تحلیلی – توصیفی است که بر روی 2000 نفر (960 دختر، 1040 پسر) از دانش آموزان مشغول به تحصیل ناحیه یک آموزش و پرورش شهرستان اراک در سال تحصیلی 89-1388 انجام شده است. ابتدا با انجام آزمون هوشی ریون و پرسشنامه 48 سوالی والدین و معلمین کانرز، اثبات وجود هر یک از اختلالات فوق بررسی شد و پرسشنامه K-SADS E (پرسشنامه اختلالات عاطفی و اسکیزوفرنیا کودکان) و اطلاعات جمعیت شناختی برای هر کدام از واحدهای تحت مطالعه تکمیل شد. داده ها را با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و به کارگیری آزمون کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده، اختلالات نقص توجه، بیش فعالی و تکانشگری و یا نوع ترکیبی به ترتیب 2.2%، 3.5% و 2.7% بودند. در گروه سنی بین 7 تا 11 ساله فراوانی شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی - تکانشگری کاهش اما بروز نوع ترکیبی آن با افزایش سن افزایش داشت که در اختلال ترکیبی این تفاوت معنی دار بود (P< 0.05). اما بین همبودی ADHD و اختلالات همراه (سلوک، بی اختیاری ادرار، افسردگی، سایکوز، مانیک، وسواس فکری-عملی، بی اعتنایی مقابله ای، تیک و فوبی اجتماعی) تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: شیوع سه نوع اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر اساس سن و جنس متفاوت بوده و بین همبودی اختلال ADHD و اختلالات همراه تفاوت معنی داری وجود نداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال بیش فعالی و کمبود توجه، دانش آموزان، اختلالات همراه |
|
عنوان انگلیسی |
Comparing psychiatric co morbidity in female and male primary school children with attention deficit hyperactivity disorder, Arak, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: The aim of this study was comparison of prevalence of three subtypes of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and combined type in female and male primary school children in Arak. Methods: This cross– sectional study was carried on 2000 (960 girls and 1040 boys) students of primary schools, in Arak in 1388-1389 academic years. Intelligence Raven scale, and Canner,s questionnaire (parents and teachers) were used to confirm the disorders, KSADS- E questionnaire (Schedule for Affective disorder and Schizophrenia epidemiological version) and demographic characteristics questionnaires were completed for all cases. Data were analyzed by using Chi-Square test and logistic regression. Results: The results show that 2.3, 3.5 and 2.7 percent of children had one of attention deficit, hyperactivity-impulsivity or combined type of disorders, respectively. The findings showed that, prevalence of hyperactivity and attention deficit disorder was decreased with age, while combined type of disorder was increased with age. The prevalence of hyperactivity and attention deficit disorders in boys and girls was not significantly different but in the combined type disorder (ADHD) this difference was significant (P< 0.05). Difference between girls and boys in co-morbidity of ADHD disorders (attention deficit, hyperactivity, and combined type) and psychiatry disorders (conduct, depressive, urinary incontinence, tic, schizophrenia oppositional, obsessive- compulsive, manic, social phobia), was not statistically. Conclusion: Prevalence of the disorder subtypes was different among age groups and gender but, it was not statistically different between co-morbidity of ADHD disorders and psychiatry disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهمن صالحی | b salehi department of psychiatry, shahid hashemi sanjani hospital. arak university of medical sciences. arak, iran بخش روانپزشکی بیمارستان شهید هاشمی سنجانی دانشگاه علوم پزشکی اراک اراک - ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
سمیه ابراهیمی | s ebrahimi
شیرین مرادی | sh moradi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-37&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|