Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۲۷-۳۳۲

عنوان فارسی مقایسه دو روش سخنرانی و بسته آموزشی در تغییر آگاهی و نگرش بهداشت بلوغ دختران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: لزوم اجرای برنامه های آموزش بهداشت مستمر و طراحی شده جهت دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ و انتخاب روش مناسب آموزش، در موفقیت تدریس ضروری می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش (سخنرانی - بسته آموزشی) بر آگاهی و نگرش دختران در مورد بهداشت بلوغ در مدارس دخترانه مقطع راهنمایی جزیره کیش در سال تحصیلی 1388-1387 طراحی و اجرا شد. روش کار: طی یک مطالعه مداخله ای، 200 نفر از دانش آموزان مدارس مقطع راهنمایی جزیره کیش از طریق نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات مربوط به مشخصات دموگرافیک و آگاهی و نگرش دانش آموزان از طریق پرسشنامه انجام شد. دانش آموزان به دو گروه مساوی تقسیم شدند. به یک گروه از طریق ارائه بسته آموزشی و به گروه دیگر از طریق سخنرانی در طی یک جلسه دو ساعته آموزش داده شد. مرحله دوم پژوهش یک ماه بعد انجام شد و مجددا پرسشنامه ها تکمیل گردید. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روشهای آماری توصیفی و آزمونهای t و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بر اساس نتایج مطالعه، میانگین نمرات آگاهی و نگرش بعد از آموزش نسبت به میانگین نمرات قبل از آموزش در هر دو گروه افزایش نشان داد (P< 0.001). تفاوت میانگین و انحراف معیار نمرات آگاهی بعد از آموزش در گروه سخنرانی بیشتر از این تفاوت در گروه بسته آموزشی بوده و از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان داد (P< 0.001). اما تفاوت میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش بعد از آموزش در دو گروه نه تنها اختلاف معنی داری را نشان نداد بلکه حاکی از برتری اندک تاثیر روش بسته آموزشی در حیطه نگرش بود. نتیجه گیری: هر دو روش آموزشی سخنرانی و بسته آموزشی در ارتقا سطح آگاهی و نگرش دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ موثر بودند. روش سخنرانی در افزایش سطح آگاهی موثرتر از روش بسته آموزشی بود ولی در افزایش سطح نگرش روش بسته آموزشی بر روش سخنرانی ارجحیت داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش، آگاهی، سخنرانی

عنوان انگلیسی The impact of lecture and educational package methods in knowledge and attitude of teenage girls on puberty health
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Necessity of implementation of constant health education programs for teenage girls, and choosing the appropriate educational method is essential in successful training. The aim of this study was to compare two educational methods (lecture – educational package) in promoting the knowledge and attitude of adolescent girls on puberty health. Methods: In an interventional study, 200 teenage – girl students were randomly assigned to two parallel groups. Their knowledge and attitude concerning puberty health was assessed by a questionnaire. After pretest, one group received educational package and the other one participated in a 2-hour lecture. One month later, both groups were assessed by the same questionnaires and the effects were assessed by comparing the student’s knowledge, attitude on puberty health. T and Chi-square tests were used for statistical analysis. Results: According to the results, mean of post test, scores of knowledge and attitude were significantly higher in both groups than those before intervention (P< 0.001).Difference in the mean of post test scores of knowledge in lectured group were more than the differences in package group (P< 0.001), but the mean score of post test for attitude in package group showed no significant increase. In this case the educational package was more effective than lecture method in promoting attitude. Conclusion: The result indicated that both methods were effective in improving girl’s knowledge and attitude on puberty health. Lecture method was more effective in promoting knowledge than educational package. In attitude, educational package was more effective than lecture presentation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attitude , Knowledge, Lecture

نویسندگان مقاله فرشته مجلسی | f majlessi


عباس رحیمی | a rahimi


مریم محمودی | m mahmoudi
school of public health amp;amp; institute of public health research. tehran university of medical sciences. tehran, iran
دانشکده بهداشت – دانشگاه علوم پزشکی تهران تهران - ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

پیام حسین زاده | p hosseinzadeh



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-50&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات