Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۲-۱۲۷

عنوان فارسی عوامل موثر در بهبود یادگیری دانشجویان از دید استادان دروس غیربالینی رشته پزشکی عمومی دانشکده پزشکی بندرعباس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مدرس یا استاد، وسیله ای است که برنامه تحصیلی توسط او به اجرا در می آید و در حصول به هدفهای تعلیم و تربیت بطور مستقیم عمل می کند. بنابراین می توان بیان کرد که میزان سهم و نقش او در یادگیری، فعالیت ذهنی، تحولات رفتاری، شخصیتی و نگرشی دانشجویان، بیش از هر عمل دیگری است. این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر بهبود یادگیری از دید استادان انجام شده است. روش کار: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است که در آن تمامی جامعه پژوهش شامل 23 نفر استاد مورد پرسش قرار گرفتند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که مشتمل بر 30 سوال در سه بعد روش تدریس، علمی - سوادی و شخصیتی - رفتاری می باشد، انجام گردید. داده های تحقیق پس از گردآوری با استفاده از روشهای آمار توصیفی و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: مطابق یافته های این پژوهش، بعد روش تدریس، بعد شخصیتی - رفتاری و بعد علمی - سوادی به ترتیب با میانگین امتیازهای 30.57، 14 و 13.28 در اولویتهای اول تا سوم قرار گرفتند. در بعد روش تدریس توجه به خلاقیت و نوآوری (100%)، مشخص شدن محتوا و اهداف درس در ابتدای هر جلسه (97%)، اهمیت به روش تدریس و تناسب آن با محتوای درس (95%)، استفاده بهینه از وقت کلاس با توجه به حجم مطلب (95.2%)، رعایت انسجام مفاهیم درس (95.28%)، در بعد علمی - سوادی، آموزش را بر اساس تسلط بر مفاهیم روز هدایت کند (100%)، استاد در مورد درس مربوطه آگاهی و علم کافی داشته باشد (100%)، مراجع و منابع تخصصی را به دانشجویان معرفی نماید (95.3%)، در بعد شخصیتی - رفتاری، احترام گذاشتن به دانشجو (95.2%) در حد زیاد تا خیلی زیاد از عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان بودند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت دیدگاه استادان و تاثیرگذاری آن بر فرآیند یادگیری دانشجویان، شناخت و اعمال نظرات آنها در این فرآیند گامی موثر خواهد بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، دانشجویان، دانشکده پزشکی

عنوان انگلیسی Effective factors in optimizing learning from the viewpoints of the nonclinical medical academics of Bandar Abbas medical faculty
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The academics who do educational plan have a crucial role in learning behavior and, personality modeling of students. This research aims to determine the main factors that based on academics view points, effect on students' learning. Methods: In this study, the research individuals include 23 non-clinical academics. Data were collected by using a researcher-made questionnaire whose content validity and its reliability was approved. The data were analyzed using descriptive methods and Pearson correlation coefficient. Results: The results show that based on the viewpoints of the academics teaching skill with mean 30.57, behavior aspects with mean 14 and scientific aspects with mean 13.28 are the first properties of the academics for the students learning. In teaching skill aspect, attention to innovation at teaching, lesson plan for every section, a reasonable proportion between content of materials, effective use of time, continuity and consistency of materials, in scientific aspects, directing learning based on new science, good scientific background of the lecture, using the main references, and in behavioral aspect, respect for students were the main factors which affect the students learning. Conclusion: As academics' viewpoint is important and affect on students learning process, recognizing and using their ideas is effectual.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning , Student&apos,s , Medical Faculty

نویسندگان مقاله سیدحمید موسوی | s h mousavi


رفعت جوادی | r javadi
education management. hormozgan university of medical sciences. bandar abbas, iran
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بندرعباس - ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-66&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات