Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۴۰-۴۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت گرا بر رضایت از زندگی زوجین
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رضایت در زندگی از طریق علایق متقابل، پذیرش، درک یکدیگر و ارضای نیازها ایجاد می شود. هدف از این پژوهش اثر بخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت گرا بر رضایت از زندگی زوجین بود. روش کار: در این پژوهش مورد – شاهد، جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 40 زوج که بر اساس آزمون پرسشنامه تجدیدنظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بی قید وشرط و محافظت کننده قرار داشتند انتخاب شدند. آزمون رضایت از زندگی دینر بر روی 40 زوج اجرا و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ده جلسه 1.5 ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا قرار گرفتند. مجددا از هر دو گروه آزمون رضایت از زندگی بعمل آمد. داده ها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس با SPSS I5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که از نظر رضایت زندگی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (P< 0.0001) همچنین تفاوت معنی دار بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون رضایت زندگی در دو گروه وجود داشت (P< 0.001). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که گفت و شنود نقش کلیدی در رضایت از زندگی دارد. بنابراین آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا که مبنی بر گفت وشنود بالا است در رضایت از زندگی زوجین موثر است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، خانواده، رضایت شخصی

عنوان انگلیسی The effect of teaching communicative patterns of pluralistic family on life satisfaction of couples
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Satisfaction in life arises from mutual interests, acceptance, understanding and meeting the needs. The aim of the present study is to measure the efficiency of teaching communicative pattern of pluralistic family on life satisfaction of couples. Methods: The study was designed including pre-test and post test with control group. The research population were all patients referred to the counseling centers of Shiraz city. 40 couples were randomly selected according to the revised version of family communication patterns of Koerner and Fitzpatrick. Diner test of satisfaction was administered on 40 couples and then randomly divided to control and experimental groups. 90 - minute training in ten sessions were held for experimental group exposing them pluralistic communication patterns. Satisfaction test was repeated again for both groups. Data was analyzed with covariance analysis method using SPSS 15. Results: The results of the present study showed that with regard to life satisfaction , there was a significant difference in both groups (P< 0.0001). The difference was also significant existed between the pretest and post test scores in both groups (P< 0.001). Conclusion: Based on the findings, listening to and speaking with each other play a key role in life satisfaction, therefore, pluralistic communication methods based on high levels of listing – speaking interactions could be effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education , Family, Personal Satisfaction

نویسندگان مقاله صدراله خسروی | s khosravi
faculty educational amp;amp; psychology, isfahan university of medical sciences. isfahan, iran
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اصفهان – ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

حمیدطاهر نشاط دوست | h t neshad doost


حسین مولوی | h molavi


مهرداد کلانتری | m kalantari



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-77&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات