|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۸۴-۱۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر استفاده از دو روش آموزش مجازی و سنتی بر مهارتهای قابلیت مدار دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: همراه با رشد سریع تکنولوژی و آموزش مبتنی بر اینترنت، روشهای یادگیری ترکیبی گسترش یافته و کلاسهای سنتی به سوی محیطهای یادگیری مجازی سوق داده شده است. هدف این مطالعه بررسی تاثیر دو روش آموزش مجازی و سنتی بر مهارتهای قابلیت مدار دانشجویان مورد مطالعه بود.روش کار: مطالعه نیمه تجربی روی دو گروه 43 نفره در دو دوره متوالی از دانشجویان پرستاری سال اول دانشکده پرستاری و پیراپزشکی جهرم که واحد اصول و مهارتهای پرستاری را اخذ کرده بودند و بصورت در دسترس انتخاب گردیدند، انجام گردید. واحد اصول و فنون تلفیقی از واحد تئوری و عملی را شامل می شود. در یک گروه مطالب تئوری به روش سخنرانی و واحد عملی از طریق محیط آزمایشگاهی و با استفاده از مانکن و در گروه دوم مطالب تئوری و عملی از طریق سیستم های مجازی و انیمیشن های تعاملی آموزش داده شد. در پایان از دانشجویان امتحان پایان ترم گرفته شد و مهارتهای عملی در هر دو گروه به روش آزمون آسکی (ارزشیابی بالینی ساختارمند عینی) مورد ارزشیابی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل امتحان کتبی مبتنی بر اهداف آموزشی درس مذکور و چک لیست های مشاهده عملکرد بوده نتایج با استفاده ازSPSS و از طریق آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: اختلاف میانگین نمرات دو گروه در واحد تئوری معنی دار بود (P=0.001). به گونه ای که میانگین نمره تئوری در گروه تجربی بالاتر بود. بین میانگین نمرات عملی علیرغم بیشتر بودن این میانگین در گروه آموزش سنتی اختلاف معنی دار آماری وجود نداشت و این امر موید این مطلب است که دو گروه از نظر توانایی انجام صحیح مهارت مشابه بودند. نتیجه گیری: استفاده از سیستم های مجازی به دلیل فعال بودن فراگیر در امر یادگیری قابلیت مدار و با توجه به تعاملی بودن نوع آموزش در آموزش های علوم پزشکی توصیه می شود، اگر چه در بسیاری از مهارت های عملی، بهره گیری از روش سنتی در کنار آموزش های نوین، با توجه به نوپا بودن آموزش های مجازی، می تواند زمینه تعمیق مهارت های فرا گرفته شده را فراهم آورد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موزش، اینترنت، شبیه سازی |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of virtual and traditional methods on students learning and competency – based skills |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Accompanied by the rapid development of computer multimedia and network technology, the internet based teaching and learning has developed and the traditional classrooms has changed to virtual network learning environments. The purpose of this study was to determine the effectiveness of two method of virtual and traditional methods on competency-based skills of first-year nursing students. Methods: In this quasi-experimental study 86 first-year baccalaureate nursing students from Jahrom Medical University that have begun their fundamental skills training were selected. This course concludes theory and practical skills. The students were divided into two equal groups. For the first group, traditional method and for the second group virtual methods of teaching were performed. The students' performance skills were evaluated by means of theory exam as well as OSCE test. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics by SPSS software. Results: Results showed that there was significant difference between mean score of students in two method of teaching (P< 0.0001). The students score in experimental group was higher than control group (P< 0.001). Also, there was no significant difference between two groups in performance skills by OSCE test. Both groups were similar in their ability to correctly demonstrate the skills. Conclusion: In attention to active learning and interactive teaching in virtual learning method, we suggest using virtual education for teaching contents in medical education. As the new technology is not a solution for promoting clinical skills, combination of two methods enhance student competency-based skills and trainees satisfaction as well as skill acquisition level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education , Internet , Computer Simulation |
|
نویسندگان مقاله |
سکینه شهسواری اصفهانی | s shahsavari isfahani faculty of nursing, jahrom university of medical sciences. jahrom, iran دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جهرم جهرم – ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)
لیلی مصلی نژاد | l mosallanejad
سعید سبحانیان | s sobhanian
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-95&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|