Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۱۹۱-۱۹۷

عنوان فارسی میزان مطلوبیت دو روش تدریس مشارکتی از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عمل تدریس با وجود فراگیر و تحقق یادگیری معنا پیدا می کند. تدریس تنها انتقال اطلاعات نیست، بلکه یک تعامل یا ارتباط بین مدرس و فراگیران است. بنابراین مشارکت دادن دانشجو در فرآیند یاددهی - یادگیری می تواند از عوامل موثر در تحقق یادگیری باشد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیر میزان مشارکت هر چه بیشتر دانشجو در تدریس انجام گرفت. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی بر روی دو گروه از دانشجویان پزشکی (ورودی 84 و ورودی 85) در مورد ارایه درس دو واحدی فیزیوپاتولوژی غدد در دو نیمسال تحصیلی انجام شد. ارایه درس به گروه اول با استفاده از روش ترکیبی بحث و گفتگو، یادگیری گروهی و سخنرانی استاد انجام و گروه دوم نیز همان روشها اما قسمت سخنرانی بر عهده دانشجو بود. پس از پایان ترم هر دو گروه با یک روش استاندارد مورد ارزشیابی قرار گرفتند. نتایج ارزشیابی با استفاده از روشهای توصیفی و آزمون من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: از مجموع 11 حیطه که از طریق پرسشنامه 11 سوالی از دانشجویان، مورد پرسش قرار گرفت، میانگین بدست آمده از چهار حیطه تفکر انتقادی، توانایی اظهارنظر در جمع، انتقادپذیری، روابط مطلوب اجتماعی با همگروهان، در گروه دوم بطور معنی داری از گروه اول بیشتر بود (P< 0.05). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق، نشان داد که مشارکت هر چه بیشتر دانشجو در فرایند تدریس، مطلوبیت بیشتری برای دانشجو ایجاد می نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، تدریس، یادگیری

عنوان انگلیسی Desirability of two participatory methods of teaching, based on students' view point
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Teaching comes true at the presence of learner and learning. Teaching is not only transfer of information but also, it is an interaction between learner and teacher. Thus learner participation in teaching- learning process can be important and effective in learning. This study was performed to survey the effect of learner participation in teaching. Methods: This semi-experimental study was conducted on two groups of medical students enrolled in endocrine pathophysiology course. Teaching process for the first group was based on toutors' lectures and group discussions but this process for the second group was based on an expert student lectures and group discussions. At the end of course, both groups were evaluated by a questioner with 11 questions. Evaluation results of both groups were analysed by descriptive methods and Mann-Whitney test to compare them. Results: The results show that of 11 parts of the questionnaire, in the fields of critical thinking, participation in the discussions, criticizability and good communication with other members of the group were statistically higher in the second group (P< 0.05). Conclusion: This study result showed that student participation in teaching - learning process, will increase desirability of study for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Students , Teaching , Learning

نویسندگان مقاله سیدمهرداد صولتی | s m solati


رفعت جوادی | r javadi
educational management. hormozgan university of medical sciences. bandar abbas, iran
مدیریت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بندرعباس – ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

سعید حسینی تشنیزی | s hosseini teshnizi


نسرین اصغری | n asghari



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-96&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات