Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۳-۲۱۸

عنوان فارسی بررسی مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تفکر انتقادی توانایی و قابلیتی است که بر پایه آن فراگیر تنها پس از دریافت مفاهیم کلیدی مطرح شده توسط استاد، طی یک فرآیند ذهنی فعال به اهداف تعیین شده آموزشی دست می یابد. این توانایی سبب افزایش به یادداری مطالب دریافت شده توسط دانشجویان شده و مفاهیم اصلی که هدف آموزش بوده اند را به روشنی در اختیار فراگیر قرار می دهد. هدف این مطالعه تعیین وضعیت مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی و مقایسه این مهارت در دانشجویان پزشکی مقاطع بالینی بود. روش کار: این مطالعه بر روی 150 دانشجوی پزشکی مشغول به تحصیل در شیراز، 3 گروه کارورز سال آخر، کارورز سال ششم و کار آموز که به روش تصادفی – طبقه ای انتخاب شدند، انجام شد و با استفاده از پرسشنامه کالیفرنیای ب، توانایی تفکر انتقادی آنان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: نتایج این تحقیق نشان دهنده ضعیف بودن دانشجویان پزشکی شیراز در بهره گیری از قابلیت های تفکر انتقادی بود. طی این مطالعه تنها توانایی استنباط اینترن ها به شکل معنی داری از دو گروه دیگر بالاتر بود و دو گروه دیگر در زمینه های مختلف تقریبا مشابه همدیگر بودند. در ضمن توانایی استنباط دانشجویان مرد اندکی بالاتر از دانشجویان زن ارزیابی شد. نتیجه گیری: این نتایج بازگوکننده این مطلب مهم هستند که توانایی ها و قابلیت های دانشجویان به موازات بالاتر رفتن مقطع تحصیلی آنان افزایش نمی یابند. لازم است سیاستگزاران، برنامه ریزان و مدیران آموزشی با اصلاح برنامه آموزشی و فراهم آوردن امکانات و محیط آموزشی مناسب، بخصوص در آموزش بالینی، در تقویت تفکر انتقادی دانشجویان رشته پزشکی گام بردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، دانشجویان پزشکی، بالینی

عنوان انگلیسی Critical thinking skill in Shiraz University of medical sciences students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Critical thinking is a skill and capability on which learner can achieve teaching goals during an active mental process only after receiving key points from teacher. This capability can enhance subject remembrance by students and deliver them to training targets with clarity. One of the benefits of this skill is that it can widen thinking horizons of students over learned topics, that is reached by their active attendance in training processes. This study was aimed to determine the critical thinking situation of medical students and compare this in different clinical students. Methods: This study was done on 150 Shiraz University of medical students learning and practicing in 3 groups of Interns, externs and students. The subjects were selected with randomized stratified method. Then their critical thinking was investigated using California B questionnaire containing 34 questions. Results: The results showed overall weakness of Shiraz medical students in utilizing critical thinking skills. In this study inference ability of Interns got significantly better scores from others. Inference ability of male students was slightly higher than that in female students. Conclusion: The results showed this important fact that skills and abilities of Shiraz medical students did not improve by going to upper year of education. It is necessary for policymakers, planners and managers to provide appropriate facilities and a suitable education environment, especially in medical students, to strengthen their critical thinking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking , Medical Students , Clinical

نویسندگان مقاله میترا امینی | m amini
education amp;amp; development center. shiraz university of medical sciences. shiraz, iran
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی شیراز شیراز – ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)

نوید فضلی نژاد | n fazlinejad



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-99&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات