Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۱۹-۲۲۵

عنوان فارسی عوامل موثر بر بهبود یادگیری از دید دانشجویان دوره غیربالینی رشته پزشکی عمومی دانشکده پزشکی بندرعباس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری را به صورت تغییر نسبتا پایدار در رفتار بالقوه که در نتیجه تمرین تقویت شده باشد، تعریف کرده اند. دانشگاه، یکی از مراکز اصلی وقوع این یادگیری است و بی تردید، عمل به رسالت آموزشی و تربیتی در مراکز علمی از طریق یادگیری امکان دارد. این پژوهش با هدف شناخت عوامل موثر بر یادگیری دانشجو از دید خود دانشجویان انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است که در آن تمامی جامعه پژوهش شامل 170 نفر دانشجو مورد پرسش قرار گرفتند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که شامل سه بعد روش تدریس، علمی - سوادی و شخصیتی - رفتاری می باشد، انجام شد. داده های تحقیق پس از گردآوری با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: مطابق یافته های این پژوهش، بعد مهارت در تدریس، بعد علمی – سوادی و بعد شخصیتی – رفتاری به ترتیب با میانگین امتیازهای 30.97، 11.92 و 9.58 در اولویتهای اول تا سوم قرار گرفتند. در بعد روش تدریس اهمیت به روش تدریس و تناسب آن با محتوا، رعایت انسجام مفاهیم درس، ارتباط مفاهیم جدید با مفاهیم آموخته شده قبلی، استفاده از مثالهای زیبا در تدریس، در بعد علمی – سوادی، هدایت آموزش به سوی کاربرد مفاهیم یاد گرفته شده، علم و آگاهی کافی استاد، هدایت آموزش بر اساس تسلط استاد بر مفاهیم درس و در بعد شخصیتی- رفتاری، احترام به دانشجو، تقویت شهامت پرسش کردن در دانشجو در حد زیاد تا خیلی زیاد از عوامل موثر بر یادگیری دانشجویان بودند. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت نیازهای دانشجو در موفقیت یک فرآیند یاددهی - یادگیری، بسیار مطلوب خواهد بود که استادان محترم بر اساس این نیازها برنامه ریزی نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، دانشجویان، تدریس، علم

عنوان انگلیسی Effective factors in optimizing learning from the viewpoints of the nonclinical medical students of Bandar Abbas medical faculty
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning is relatively a permanent change in potential behavior that happens as the result of exercise. University is the principle seat of learning, and undoubtedly this mission is possible by learning. Therefore, attention to facilitate the learning is necessary. This study aims to determine the main factors that effect on student’s learning. Methods: In this descriptive study, the research individuals include all 170 medical students. Data collecting was done by using a researcher-made questionnaire whose content validity and its reliability was approved. The data were analyzed using descriptive methods as well as inferential methods such as t-test and Pearson correlation coefficient. Results: The results show that based on the view points of the students, teaching skill with mean 30.97, scientific aspects with mean 11.92 and behavior aspects with mean 9.58 are the first priorities of the students. In teaching skill aspect, a reasonable proportion between content of the materials, continuity and consistency of materials, a reasonable correlation between new and previous lessons and suitable examples in scientific aspects, good scientific background of the lecturer, directing learning based on lecturer's command on the concepts and in behavioral aspect, respect for students, supporting them in asking questions were the main factors which affect the students learning. Conclusion: It seems that with respect to students learning needs in success in a teaching–learning process, the lecturers teaching programming should be based on students learning needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning ,Students , Teaching , Science

نویسندگان مقاله رفعت جوادی | r javadi
educational management. hormozgan university of medical sciences. bandar abbas, iran
مدیریت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بندرعباس – ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

محمدرضا بهرنگی | m r behrangi


شهرام زارع | sh zare


حمیده رشادت جو | h reshadatjou



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-100&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات