|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۴۱-۲۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
معیارهای یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اساتید از جمله ارکان اساسی نظام آموزشی بوده و ویژگی فردی استاد یکی از مواردی است که توانایی های علمی او را تحت تاثیر قرار می دهد. خصوصیات یک استاد می تواند موجب تسهیل فرآیند آموزش شده و حتی نقص کتب درسی و کمبود امکانات آموزشی را جبران کند. به این منظور این تحقیق با هدف تعیین ویژگی های یک استاد خوب دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که در سال 87 بر روی 336 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی، پرستاری و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان انجام شد. با استفاده از یک پرسشنامه دو قسمتی که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته بود، نظرات دانشجویان در خصوص ویژگی یک استاد خوب دانشگاهی در مقیاس نگرش سنج لیکرت پنج درجه ای مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزارSPSS انجام شد. نتایج: نتایج بدست آمده نشان می دهد که %29.8 شرکت کنندگان در تحقیق مرد و %70.2 زن با میانگین سنی 22.69±3.84 سال بود. مهمترین ویژگی های استاد بترتیب شیوایی بیان، خوشرویی و تسلط به موضوع تدریس بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش باید موارد مذکور در جذب و تامین نیروی انسانی جهت آموزش دانشجویان در دانشگاهها مدنظر مسوولین باشد. از طرف دیگر می توان جهت بالا بردن کیفیت آموزش و در نتیجه افزایش یادگیری دانشجویان، کارگاههای آموزشی در زمینه های مذکور برای اساتید برگزار نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی، دانشجویان، تدریس |
|
عنوان انگلیسی |
Perspectives of medical students regarding criteria for a good university professor, Bandar Abbas, Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Teachers are the basic pillars of educational system and their personal characteristic is one of the factors that affect their scientific ability. Teacher’s characteristic, not only could facilitate by education process, but also, it could improve textbook defects and lack of educational facilities. The purpose of this study was to determine characteristics of a good university instructor the student perspectives. Methods: The current descriptive – analytic study was conducted in 2008 in Bandar Abbas. The research population included 336 nursing and health students of Hormozgan University of Medical Sciences. A two - section questionnaire was designed for data collection. Validity and reliability were tested and SPSS was used for data analysis. Results: The findings indicated that, of 336 students, 29.8% were male and 70.2% were female, with average age of 22.69±3.84 (mean±sd) years. The most important features of the faculty members were eloquence of expression, affability and the dominance in the scientific subjects. Conclusion: according to research results, eloquence of expression, affability and the dominance of subject teaching must be considered in absorbing academic members of the university. On the other hand, to enhance quality education and student learning, conducting effective educational workshops is highly recommended. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Evaluation, Students, Teaching |
|
نویسندگان مقاله |
سمیره عابدینی | s abedini education amp;amp; development center. hormozgan university of medical sciences. bandar abbas, iran مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی – دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بندرعباس – ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
حسام الدین کمال زاده تختی | h kamalzadeh
صدیقه عابدینی | s abedini
تیمور آقاملایی | t aghamolaei
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-103&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|