Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی بکارگیری برنامه مشارکتی- آموزشی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقا احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آسیب پذیری دانشجویان به ویژه شاغلین به تحصیل در رشته های علوم پزشکی در مقابل موقعیت ها و مشکلات مختلف می تواند بطور خاص بر سلامت روانی آنها اثرگذار باشد. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بکارگیری یک برنامه مشارکتی- مهارتی براساس الگوی پرسید به منظور ارتقای احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی گناباد و بیرجند در مدت دو سال انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک تحقیق تجربی براساس الگوی پرسید بود که 154 دانشجو به صورت تصادفی برای گروههای آزمون و شاهد انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های عوامل مستعد کننده، قادر کننده و تقویت کننده، احترام به خود روزنبرگ و GHQ-28 استفاده شد. برنامه مداخله به شیوه بحث گروهی متمرکز و درقالب مهارتهای زندگی منتخب طراحی و اجرا شد و پس از پایان جلسات برنامه ریزی شده در هر دو گروه به طور مجزا برآورد و مقایسه گردید. داده های استخراج شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی در قالب نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: بررسی یافته ها نشان داد که عوامل مستعدکننده، عوامل قادر کننده و تقویت کننده، احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشتند. بطوری که پس از مداخله متغیرهای بهداشت روان (P< 0.0001)، احترام به خود (P< 0.001)، عوامل مستعد کننده (P< 0.01) و عوامل قادر کننده و تقویت کننده (P< 0.02) بین گروههای آزمون و شاهد تفاوت معنی داری نشان دادند. نتیجه گیری: این نتایج خاطر نشان می کنند که برنامه ریزی به صورت آموزش مهارت های زندگی منتخب و براساس الگوی پرسید موجب مشارکت و توانمندسازی در راستای ارتقای احترام به خود و بهداشت روان دانشجویان می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت روان، دانشجویان، آموزش، الگوی پرسید

عنوان انگلیسی Implementation of participatory-educational program based on Precede model for self-esteem and psychological well-being enhancement of university students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students are susceptible to mental health and psychological problems in different situations. The purpose of this study was to use a participatory-educational intervention for enhancement of self-esteem and psychological well-being of the students of Gonabad and Birjand medical sciences universities. Methods: This experimental study was based on Precede model in which 154 university students were randomly selected for the case and control groups. The data were collected by GHQ_28, Rosenberg's self-esteem scale, enabling, predisposing and reinforcement factors questionnaires. The skill training program was used based on focus group discussion method in the sub-group of 12 participants. Then planned and implemented program was evaluated in the groups. The data were analysed using SPSS software. Results: The results showed that there are significant differences between predisposing, enabling and reinforcement factors, self-esteem and psychological well-being variables before and after intervention. Moreover, after intervention, differences in psychological well-being (P< 0.0001), self-esteem (P< 0.001), predisposing factors (P< 0.01), enabling and reinforcement factors (P< 0.02) in case a and control groups, were significant. Conclusion: The study showed that skill training based on Precede Model can enhance self-esteem and psychological well-being and leads to empowerment and participation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health , Students ,Education , Precede, Proceed Model

نویسندگان مقاله مهدی مشکی | m moshki
social development amp;amp; health promotion research center, gonabad university of medical sciences. gonabad, iran
مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقاء سلامت گناباد، دانشگاه علوم پزشکی گناباد گناباد – ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

فضل اله غفرانی پور | f ghofranipour


پرویز آزادفلاح | p azadfallah


ابراهیم حاجی زاده | e hajizadeh



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-118&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات