|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۴۹-۲۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مشکلات مختلفی باعث کاهش کارآیی کارآموزی در عرصه می شود. شناسایی این مشکلات، اولین گام برای کاهش آنها به شمار می رود. هدف از انجام این مطالعه، تعیین مشکلات آموزش بالینی کارآموزی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بود. روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی تمامی 59 نفر از دانشجویان سال آخر کارشناسی مامایی و پرستاری انجام شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای شامل سه بخش بود: بخش اول مشخصات فردی؛ بخش دوم سوالاتی در رابطه با مشکلات آموزش بالینی کارآموزی در عرصه که بر اساس مقیاس لیکرت تهیه شده بود و بخش سوم یک سوال باز در رابطه با نظرات دانشجویان در زمینه مشکلات آموزش بالینی، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج: مهم ترین مشکلات آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان عبارت بود از کمبود امکانات رفاهی (%71.2)، کمبود فضای آموزشی مناسب جهت کارآموزی (%39)، عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در محیط بالینی (%37.3)، ناکافی بودن امکانات و تسهیلات مراکز آموزشی (%35.6) و کمبود مربیان با تجربه برای آموزش در محیط های آموزشی بالینی (%35.6). نتیجه گیری: پیشنهاد می شود از مربیان با تجربه در آموزش دانشجویان استفاده شود و امکانات و تجهیزات لازم در محیط های بالینی فراهم گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش بالینی، دانشجویان، پرستاری، مامایی |
|
عنوان انگلیسی |
Clinical education problems: the viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Clinical education is a complicated process which may be affected by different factors and variables. Therefore, recognizing the current situation and problems is the first step to minimize these factors. The aim of this study was to determine the viewpoints of nursing and midwifery students in Hormozgan University of Medical Sciences about problems that they have encountered in clinical education. Methods: In this cross-sectional study, 59 bachelor nursing and midwifery students who were in their last semester were involved. The data were collected using a questionnaire with three parts: demographic data clinical education problems (measured by Likert scale) and one open question related to clinical education problems. The collected data were analyzed by SPSS (ver. 13) software. Results: The most important problems in clinical education were lack of welfare facilities (71.2%), lack of proper clinical environments (39%), lack of educational aids (37.3%), lack of facilities in clinical environments (35.6%) and lack of skilled clinical trainers (35.6%). Conclusion: According to our findings, it is recommended to provide enough facilities and equipments for students in clinical environments and also to employ expert clinical trainers to improve quality of education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Clinical Education, Students, Nursing , Midwifery |
|
نویسندگان مقاله |
صدیقه عابدینی | s abedini دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
سمیره عابدینی | s abedini
تیمور آقاملایی | t aghamolaei
علی جمعه زاده | a jomehzadeh
آزیتا کامجو | a kamjoo
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-416&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|