Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۲۵۶-۲۷۲

عنوان فارسی تاثیر آموزش مراقبت از خود در بکارگیری روشهای مقابله نوجوانان مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به مرکز تالاسمی بیمارستان کودکان امیرکلا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تالاسمی همانند بسیاری از بیماریهای مزمن، نوجوانان را بطرف مشکلات روانی اجتماعی سوق می دهد. جهت مقابله با بیماریها شرکت بیمار در امر مراقبت از خود و آموزش مهارتهای مقابله ای بسیار مفید می باشد. هدف از این مطالعه تاثیر آموزش در بکارگیری روشهای مقابله در نوجوانان مبتلا به تالاسمی است. روش کار: این مطالعه یک پژوهش نیمه تجربی با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و فرم استاندارد سنجش روشهای مقابله ای جالویس با نمونه گیری تصادفی 80 نفر از نوجوانان مبتلا به تالاسمی بر اساس معیارهای پژوهش از مرکز تالاسمی بیمارستان امیرکلا انتخاب گردیده و به دو گروه شاهد و آزمون (هر گروه 40 نفر) تقسیم شدند. مداخله در این پژوهش آموزش مراقبت از خود بوده که جلساتی از آموزش عملی و نظری به مدت 45 دقیقه در 5 جلسه در طی سه هفته که قسمتی از محتوای آموزشی بصورت تک نفره (تزریق دسفرال) و بقیه محتوای آموزشی بصورت گروههای 5 نفره برای گروه آزمون برگزار گردید و اطلاعات در مورد بکارگیری روشهای مشکل مدار و هیجان مدار از هر دو گروه شاهد و آزمون قبل و بعد از مداخله جمع آوری گردید. نتایج: بین میانگین های نمرات روشهای مقابله ای مشکل مدار و هیجان مدار دو گروه قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی دار وجود نداشت ولی در گروه آزمون از روشهای مقابله مشکل مدار به میزان بیشتر استفاده شد. همچنین روشهای مقابله مشکل مدار با تزریق منظم دسفرال ارتباط معنی دار داشت (P< 0.001). نتیجه گیری: این بررسی نشان می دهد که تغییر روشهای مقابله ای بعد از آموزش نیاز به زمان دارد تا رفتار خاص در فرد بصورت عادت در آید. لذا توصیه می شود جهت ارزیابی اثر آموزش بر روشهای مقابله ای بیش از سه ماه فاصله زمانی داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ، برنام ههای آموزشی ، تالاسمی ، نوجوانان

عنوان انگلیسی Effect of self-care training on applying coping strategies of adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Thalasemia such as many chronic illnesses, leads adolescent to suffer psychosocial problems. In order to cope with illness, participation of patient in self care and coping strategies training could be very beneficial. The aim of this study is to evaluate the effect of training on applying coping strategies among thalassemic adolescents. Methods: This research is a quasi-experimental study, made by using personal information questionnaire and standard form of Jalowiec coping scale. Eighty adolescents afflicted with thalassemia referring to clinic of thalassemia in Amirkola pediatric hospital were selected according to research criteria on random sampling and divided into two groups of case and control (each group 4 people). Intervention in this research is self-care training in the form of sessions of practical and theoretical training for 45 minutes in 5 sessions during three weeks. Part of the education was conducted individually (desferal injection) and the rest in 5-member groups for the case group. Information pertaining to problem-focused coping and affective-focused coping for both case and control groups were gathered before and after intervention. Results: There was no significant difference between mean of problem-focused coping (P=0.386) and affective-focused coping (P=0.275) before and after selfcare training (P>0.05), but case group used more problem-focused coping strategies and also problem-focused coping had significant corrlelation with regular desferal injection (P=0.001). Conclusion: This study shows that changing coping strategies after teaching needs time to become a habit. So it is recommended to leave three months interval to assess the effect of teaching on coping strategies
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education ,Training Programs , Thalassemia, Adolescence

نویسندگان مقاله پروین عزیزنژاد | p aziznejad
گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

زهرا کاشانی نیا | z kashaninia



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-234&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات