Hormozgan Medical Journal، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۷-۱۴

عنوان فارسی مدیریت دانش: نردبان بهره برداری از نتایج تحقیق
چکیده فارسی مقاله مقدمه:مدیریت دانش به ما کمک می کند تا دانش جدید را انتشار دهیم، فرا بگیریم و از نو بسازیم. امروزه دانش مهم ترین دارایی و بزرگ ترین مزیت بسیاری از سازمانها است. در عین حال در سازمان های بسیار متغییر امروزی بزرگترین و پیچیده ترین مشکل سازمانها جمع آوری و ذخیره، بازیافت، جستجو، توزیع و بازیابی از دانش است. بهره برداری از دانش موضوعی است که در حال حاضر مورد توجه دانشمندان می باشد. هدف از این پژوهش، مطالعه عوامل موثر در بالا رفتن از نردبان بهره برداری از دانش و انشقاق مفاهیمی برای تحقیقات آینده می باشد. روش کار: این پژوهش با استفاده از منابع اینترنتی و با استفاده از موتورهای جستجو گوگل، بلاک وال، پاب مد، ساینس دایرکت و سازمان جهانی بهداشت در منابع کتابخانه ای دانشکده پیراپزشکی تبریز انجام گرفت. یافته ها: بهره برداری از دانش حوزه ای تحقیقاتی است که بهره برداری دانش علمی و فنی را توضیح می دهد. با افزایش فشار برای بهره برداری بیشتر از نتایج پژوهش در جوامع مختلف این حوزه به سرعت گسترش یافت. در این مطالعه هر مرحله از معیار بهره برداری از دانش بطور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته و با مراحل قبل مقایسه شده است تا فاکتوهای موفقیت در بالا رفتن از نردبان بهره برداری از دانش مشخص شود. نتیجه گیری: معیارهای بهره برداری از دانش شامل انتقال، شناخت، ارجاع، تلاش، نفوذ و کاربرد می باشد که بحرانی ترین مرحله بهره برداری از دانش مرحله انتقال است و %30 دانشگاهها برای بالا رفتن از پله انتقال شکست می خورند، این مطالعه پیشنهاد می کند که کلیه دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی که سعی در تهیه نتایج پژوهشی برای کاربرد و بهره برداری دارند باید در کسب مهارتها و تخصص ها سرمایه گذاری عمده ای انجام دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحقیق ، بهر هبرداری ، دانش

عنوان انگلیسی Knowledge management: the ladder of research utilization
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Knowledge management helps us to share, learn and regenerate the new knowledge. Knowledge is the most important asset and greatest competitive advantage of many organizations today. Simultaneously, it can be observed that many organizations realize it is highly problematic and complicated to collect, store, retrieve, find, disseminate and reuse knowledge in modern fast changing organization. A subject now receiving a lot of attention is the utilization of knowledge. The study is description of factors explaining why researchers succeed in climbing up the echelons of the ladder of knowledge utilization. Methods: Using the internet resources, Google, Blackwell, Pub Med, Science Direct, WHO, and library resources of the Tabriz paramedical school, this study was carried out. Results: Knowledge utilization is a field of research concerned with factors explaining the utilization of scientific and technical knowledge, this field is expanding rapidly as universities and researchers are under pressure to increase the utilization of research results. In this paper, each stage the knowledge utilization scale is considered separately and compared to the previous stage in order to find factors explaining that researchers are able to climb up in the ladder of knowledge utilization from the echelon of no transmission to the echelon of transmission, then from the stage of transmission to that of cognition, from cognition to reference, from reference to effort, from effort to influence, and finally, from influence to application. Conclusion: The results suggest that the crucial stage of knowledge utilization is the stage of transmission. Nearly 30% of the scholars fail to climb the echelon of transmission and scholars differ on most of the explanatory variables when attempting to reach the echelon of transmission. The result of this study suggest that a scholar who attempts to provide research results to users will have to make significant investment in acquiring skills, expertise, and know-how purpose.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Research Utilization – Knowledge

نویسندگان مقاله سعید آصف زاده |
گروه بهداشت، معاونت پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

شهلا فزون خواه |



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-277&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات