|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۴۱-۲۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی آسیب شناسی لرزه ای معابر شهری با رویکرد مدیریت بحران مطالعه موردی: محله های جنوبی شهرستان کازرون |
|
چکیده فارسی مقاله |
پیش زمینه و هدف: برنامه ریزی شهری با هدف کاهش آسیب پذیری، ناگزیر از شناخت نحوه و علل آسیب پذیری هر یک از عناصر کالبدی شهر است. در این راستا، آسیب شناسی لرزه ای شبکه ارتباطی و به ویژه معابر شهری، به عنوان یکی از عناصر کالبدی شهر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش:مقاله حاضر به روش توصیفی-تحلیلی با هدف ارزیابی شبکه معابر شهری در برابر زلزله با رویکرد مدیریت بحران در محلههای جنوبی شهرستان کازرون انجام شدهاست.برای ارزیابی آسیبپذیری شبکه معابر در محلهی جنوبی شهرستان کازرون سه معیار، درجه محصوریت،تراکم و ویژگیهای ساختمانی انتخاب شدند که معیار تراکم شامل زیر معیار تراکم جمعیتی و تراکم ساختمانی؛ معیار ویژگیهای ساختمانی شامل پنج زیر معیار قدمت بنا،کیفیت بنا،نوع کاربری،سطح اشغال و نوع مصالح میباشد؛ که هریک از این زیرمعیارها،خود نیز دارای چندین زیر معیار هستند که با روش دلفی ارزشگذاری شده است. یافتهها:درنهایت پس از ارزیابی آسیبپذیری معابر در هر زیر معیار،با روش ارزیابی چند معیاره(MCE)در قالب نرمافزارIDRISL،معیارها همپوشانی شدند. نتیجهگیری:نتایج نهایی حاکی از آن است که،آسیبپذیری شبکه معابر محدودهی مورد مطالعه (محلههای جنوبی)بیشتر به صورت متوسط،عمدتاً زیاد و خیلی زیاد است.آسیبپذیری شبکه معابر در محله فخاران واقع در قسمت شمال شرقی بیشتر به چشم میخورد، که باید در اولویت برنامهریزیها قرار بگیرند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی آسیب پذیری، مدیریت بحران، ارزیابی چند معیاره، روش MCE |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation the Seismic Pathology of Urban Roads with Crisis Management Approach Case Study: Southern Neighborhood of Kazeroon |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Urban planning for the purpose of reducing vulnerability, inevitably involves understanding the nature and causes of the vulnerability of every physical elements of each citiy. In this regard, the seismic pathology of roads networks, especially urban roads as one of the physical elements of the cities, has special importance. Method: This paper has been done by a descriptive-analytical method with the purpose of evaluating the urban road networks against earthquake with the crisis management approach in the southern neighborhoods of Kazeroon. In order to evaluate the vulnerability of the road networks in the southern neighborhood of Kazeroon city, 3 criteria- enclosure level, density and construction characteristics- were selected;The density criterion includes the sub-criteria of population density and construction density; the constructional characteristics include the following five sub-criteria: antiqity, quality, usage, occupancy level and type of material; each of these sub-criteria, itself, has several sub-criteria which are valued by the Delphi method. Results: The road vulnerability evaluated in each sub-criterion by Multi-criteria Evaluation Method (MCE) in IDRISL software, and the criteria were overlapped then. Conclusion: The results indicate that the vulnerability of the road networks in studied area (southrn neighborhoods) is often moderate, mostly high and very high. The road networks vulnerability in the Fakharan neighborhood, located in the north-east, is much higher, which should be prioritized in planning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سجاد عموزاد خلیلی | Sadjad Amoozad Khalili Master of Political Science, Faculty of Law and Political Science, Mazandaran University, Baboolsar, Iran کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران،بابلسر، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-172-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
ترویجی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|