|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش واسطه ای آمیختگی شناختی در تبیین ارتباط بین بی نظمی هیجانی با اضطراب و افسردگی: یک عامل فراتشخیصی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر تبین نقش واسطهای آمیختگی شناختی در تبیین ارتباط بین بینظمی هیجانی با اضطراب و افسردگی بود. روش: در پژوهش حاضر 543 دانشجوی دانشگاه تهران به پرسشنامه آمیختگی شناختی (CFQ)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجان (DERS)، پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه افسردگی بک-نسخه دوم (BDI-II) پاسخ دادند. تجزیه وتحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی انجام شد. یافتهها: تمام متغیرهای پژوهش بهطور معنیداری با هم رابطه داشتند (001/0p<). تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نشان داد که آمیختگی شناختی نقش واسطهی کامل در ارتباط بین متغیر بینظمی هیجانی با شدت اضطراب (001/0> p، 84/0= ß) و شدت افسردگی (001/0> p، 79/0= ß) ایفا میکند و نتایج آزمون سوبل هم این نقش واسطهای آمیختگی شناختی را برای اضطراب (001/0> p، 35/6= z) و افسردگی (001/0> p، 11/5= z) تأیید کرد. نتیجهگیری: آمیختگی شناختی یک متغیر واسطهای در رابطه بین بینظمی هیجانی با اضطراب و افسردگی محسوب میشود و با کنترل این متغیر، ارتباط بین بینظمی هیجانی با اضطراب (05/0< p، 09/0= ß) و افسردگی (05/0< p، 07/0= ß) معنادار نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Mediating Role of Cognitive Fusion in Explaining the Relationship between Emotional Dysregulation with Anxiety and Depression: A Transdiagnostic Factor |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The aim of the present study was to investigate the mediating role of cognitive fusion in the relationship of emotional dysregulation with anxiety and depression. Method: 543 students from Tehran University completed Cognitive Fusion Questionnaire (CFQ), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Beck Anxiety Inventory (BAI) and Beck Depression Inventory-II (BDI-II). The data were analyzed using Pearson correlation and hierarchical multiple regression analysis. Results: All variables were correlated with each other significantly (p< 0.001). The hierarchical multiple regression analysis showed that cognitive fusion has a complete mediating role in the relationship between emotional dysregulation and intensity of anxiety (ß= 0.84, p< 0.001) and depression (ß= 0.79, p< 0.001). Also Sobel’s test results confirmed the mediating role of cognitive fusion for anxiety (z=6.35, p< 0.0001) and depression (z=5.11, p< 0.001) Conclusion: Cognitive fusion is a mediating variable in the relationship between emotional dysregulation with anxiety and depression. When this variable is controlled, the relationships between emotional dysregulation with anxiety (ß=0.09, p>0.05) and depression (ß=0.07, p>0.05) are no longer significant. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی اکبری | mehdi akbari clinical psychology department, faculty of psychology and educational, kharazmi university, tehran, iran, ir. گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران. تهران، دانشگاه خوارزمی تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی بالینی. دورنگار 66022709- 021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
شهرام محمدخانی | shahram mohamadkhani kharazmi university, tehran, iran دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
فیروزه ضرغامی | firouzeh zarghami shahed university, tehran, iran دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی بالینی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-794&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|