|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳۰۸-۳۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان بر اساس سبک های دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان بر اساس سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی منطقه 2 شهر تهران در سال 93-94 می باشد. نمونه مورد تحقیق شامل 383 دانشآموز (167 دختر و 216 پسر) است که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از بین دانشآموزان دبیرستانهای منطقه دو شهر تهران انتخاب شدند و به نسخهی تجدید نظر شده مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینک (AISS) پاسخ دادند. برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل ترم گذشته دانشآموزان استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سبک دلبستگی اجتنابی و اضطرابی با عملکرد تحصیلی، همبستگی منفی(به ترتیب 43/0- r= و 56/0-r= ) و معنادار (05/0>p) و بین سبک دلبستگی ایمن و عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری (56/0r= ، 05/0>p) وجود دارد. همچنین سازگاری تحصیلی، عاطفی و اجتماعی رابطه معناداری با عملکرد تحصیلی (به ترتیب 66/0 r=، 67/0 r=، 71/0 r=و 05/0>p) دانشآموزان داشت. حدود 62 درصد واریانس عملکرد تحصیلی از طریق متغیرهای سبکهای دلبستگی و سازگاری قابل تبیین بود. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه باید اهمیت سبکهای دلبستگی و سطوح مختلف سازگاری را بهعنوان عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد تأکید قرار داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عملکرد تحصیلی، سبک های دلبستگی، سازگاری |
|
عنوان انگلیسی |
Prediction of Students’ Academic Performance Based on Attachment Styles and Different Levels of Adjustment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The aim of the present study was to predict students’ academic performance based on attachment styles and different levels of adjustment. Method: This is a correlational study. Samples included 383 students (167 girls and 216 boys) who were chosen using multi-stage cluster sampling from high school students of district 2 in Tehran; they completed Collins and Read’s Revised Adult Attachment Scale (RAAS) and Singha and Sing’s Adjustment Inventory for high School Students (AISS). Students' grade-point averages were used to measure their academic performance. Data were analyzed using Pearson’s correlation and analysis of regression. Results: The results revealed a significant negative correlation between avoidant and anxiety attachment styles with academic performance (p< 0.05; r=-0.43, r=-0.56, respectively), and significant positive correlation (p< 0.05, r=0.56) between safe attachment style and academic performance. Also, academic, emotional and social adjustment had a significant relationship with students’ academic performance (r=0.66, r=0.67, r=0.71, respectively; p< 0.05). About 62% variance of academic performance was predictable by attachment and adjustment styles. Conclusion: Considering the results of the current study, the importance of attachment styles and different levels of adjustment should be considered as important factory in academic achievement of students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic performance, attachment styles, Adjustment |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا آقایوسفی | alireza aghayousefi department of psychology, department of psychology, payame noor uuniversity, tehran, iran دانشگاه پیام نور، تهران. ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
شهزاد سراوانی | shahzad saravani department of psychology, islamic azad university of qom, qom, iran, ir. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، گروه روانشناسی، دورنگار 6 0218670220 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)
رقیه زراعتی | roghayeh zeraatee دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)
فاطمه السادات رازقی | fatemeh sadat razeghi islamic azad university of qom, qom, iran دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قم (Islamic azad university of ghom)
سعید پورعبدل | saeed pourabdol university of mohaghegh ardabili, ardabil, iran دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-791&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|