روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳۱۷-۳۲۶

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‎سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه‌بندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بازسازی و بررسی روایی و پایایی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه‎بندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) (SNAP-IV) بود. روش: جامعه پژوهش، شامل تمام دانش‎آموزان دختر 13 تا 15 سال شهر شیراز بود. به منظور تهیه فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه‎بندی SNAP-IV، ابتدا متن انگلیسی مقیاس (فرم والدین) به فارسی ترجمه شد. سپس تغییراتی در آن به منظور هم‎خوانی با هدف خودگزارشی یودن این فرم صورت گرفت. محتوا، چهارچوب پاسخ‎دهی و رسا بودن فرم فارسی پرسش‎نامه توسط داوران روان‎شناس تأیید شد. سپس290 دانش‎آموزان که به شیوه نمونه‎گیری در دسترس انتخاب شدند، آن را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه، خرده آزمون توالی حرف و عدد بر روی 30 دانش‎آموز اجرا شد. هم‎چنین، مقیاس درجه‎بندی SNAP-IV (فرم والدین) دراختیار والدین این30 دانش‎آموز قرار گرفت. داده ها به روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی)، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‎ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل مجزای بی‎توجهی و بیش‎فعالی/ تکانش‎گری بود. این دو عامل، 23/38 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن- براون و ضریب تنصیف گاتمن به ترتیب برای بُعد بی‎توجهی 81/0، 81/0 و 80/0 و برای بُعد بیش‎فعالی/ تکانش‎گری 75/0، 65/0 و 64/0 به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به خصوصیات روان‎سنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجه‎بندیSNAP-IV ، می‎توان از آن برای ارزیابی و غربال‎گری نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش‎فعالی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of a Persian Self-Report Version of Swanson, Nolan and Pelham Rating Scale (version IV) for Screening Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of the current study was to develop and evaluate the validity and reliability of Persianself-report version ofSwanson, Nolan and Pelham rating scale (version IV) (SNAP-IV). Method: The study population consisted of all 13 to 15 year-old female students of Shiraz city. To prepare the Persian self-report form of SNAP-IV rating scale, the English text of the scale (parent form) was translated into Farsi. Then some changes were made in the translated text in line with self-report form of the scale. The content, response framework, and expressiveness of Persian form were confirmed by psychologist referees. Then, 290 students who were selected through convenient sampling method completed the questionnaire. To assess construct validity, the Letter-Number Sequencing subtest was conducted on 30 students. Also, SNAP-IV rating scale (parent form) was given to the parents of these 30 students. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation and skewness), Pearson’s correlation and exploratory factor analysis. Results: The results of the exploratory factor analysis revealed two distinct factors of inattention and hyperactivity/impulsivity. These two factors explained 38.23% of total variance. Cronbach's alpha coefficient, Spearman-Brown coefficient and Guttman split-half coefficient for inattention dimension were 0.81, 0.81 and 0.80, respectively and for hyperactivity/impulsivity were 0.75, 0.65 and 0.64, respectively. Conclusion: Based on the results, the Persian self-report version of the SNAP-IV can be used for assessing and screening adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز کیانی | behnaz kiani
school of education and psychology, shiraz university, shiraz, iran, ir.
دانشگاه شیراز. شیراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پردیس ارم، دانشکده علوم تربیتی و روان‎شناسیدورنگار 07136134676
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

حبیب هادیان فرد | habib hadianfard
department of clinical psychology, school of education and psychology, shiraz unniversity, shiraz, iran
بخش روان‎شناسی بالینی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-787&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات