|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳۱۷-۳۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) برای غربالگری اختلال کمبود توجه/بیش فعالی در نوجوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، بازسازی و بررسی روایی و پایایی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی سوانسون، نولان و پلهام (نسخه چهارم) (SNAP-IV) بود. روش: جامعه پژوهش، شامل تمام دانشآموزان دختر 13 تا 15 سال شهر شیراز بود. به منظور تهیه فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندی SNAP-IV، ابتدا متن انگلیسی مقیاس (فرم والدین) به فارسی ترجمه شد. سپس تغییراتی در آن به منظور همخوانی با هدف خودگزارشی یودن این فرم صورت گرفت. محتوا، چهارچوب پاسخدهی و رسا بودن فرم فارسی پرسشنامه توسط داوران روانشناس تأیید شد. سپس290 دانشآموزان که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، آن را تکمیل کردند. به منظور بررسی روایی سازه، خرده آزمون توالی حرف و عدد بر روی 30 دانشآموز اجرا شد. همچنین، مقیاس درجهبندی SNAP-IV (فرم والدین) دراختیار والدین این30 دانشآموز قرار گرفت. داده ها به روش آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و کجی)، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، حاکی از وجود دو عامل مجزای بیتوجهی و بیشفعالی/ تکانشگری بود. این دو عامل، 23/38 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن- براون و ضریب تنصیف گاتمن به ترتیب برای بُعد بیتوجهی 81/0، 81/0 و 80/0 و برای بُعد بیشفعالی/ تکانشگری 75/0، 65/0 و 64/0 به دست آمد. نتیجهگیری: با توجه به خصوصیات روانسنجی فرم فارسی خودگزارشی مقیاس درجهبندیSNAP-IV ، میتوان از آن برای ارزیابی و غربالگری نوجوانان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیشفعالی استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Psychometric Properties of a Persian Self-Report Version of Swanson, Nolan and Pelham Rating Scale (version IV) for Screening Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The aim of the current study was to develop and evaluate the validity and reliability of Persianself-report version ofSwanson, Nolan and Pelham rating scale (version IV) (SNAP-IV). Method: The study population consisted of all 13 to 15 year-old female students of Shiraz city. To prepare the Persian self-report form of SNAP-IV rating scale, the English text of the scale (parent form) was translated into Farsi. Then some changes were made in the translated text in line with self-report form of the scale. The content, response framework, and expressiveness of Persian form were confirmed by psychologist referees. Then, 290 students who were selected through convenient sampling method completed the questionnaire. To assess construct validity, the Letter-Number Sequencing subtest was conducted on 30 students. Also, SNAP-IV rating scale (parent form) was given to the parents of these 30 students. Data were analyzed using descriptive statistics (mean, standard deviation and skewness), Pearson’s correlation and exploratory factor analysis. Results: The results of the exploratory factor analysis revealed two distinct factors of inattention and hyperactivity/impulsivity. These two factors explained 38.23% of total variance. Cronbach's alpha coefficient, Spearman-Brown coefficient and Guttman split-half coefficient for inattention dimension were 0.81, 0.81 and 0.80, respectively and for hyperactivity/impulsivity were 0.75, 0.65 and 0.64, respectively. Conclusion: Based on the results, the Persian self-report version of the SNAP-IV can be used for assessing and screening adolescents with attention deficit/ hyperactivity disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهناز کیانی | behnaz kiani school of education and psychology, shiraz university, shiraz, iran, ir. دانشگاه شیراز. شیراز، میدان ارم، مجتمع دانشگاهی پردیس ارم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیدورنگار 07136134676 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
حبیب هادیان فرد | habib hadianfard department of clinical psychology, school of education and psychology, shiraz unniversity, shiraz, iran بخش روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-787&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|