روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۳۵۱-۳۶۱

عنوان فارسی هنجاریابی و بررسی وی‍‍ژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه اعتیاد به بازی‌های آنلاین
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین در دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. روش: به‌منظور هنجاریابی، پرسشنامه به روش ترجمه و ترجمه معکوس آماده‌سازی شدو از بین کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 93-92، 300 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. این افراد پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین و پرسش­نامه اعتیاد اینترنتی یانگ را تکمیل کردند. برای بررسی همسانی درونی سؤالات پرسش نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت بررسی روایی ابزار، روایی سازه، روایی ملاک و روایی همگرا محاسبه گردید. یافته­ها: ضریب­آلفای­کرونباخ برای این پرسش­نامه 95/0 به دست آمد. برای احراز روایی سازه، تحلیل عاملی به روش تحلیل مؤلفه­های اصلی با چرخش واریمکس دو عامل را پیشنهاد نمود که به ترتیب مشکلات اجتماعی و خلقی و اختلال در عملکرد تحصیلی و شغلی بودند. این دو عامل 57 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. نتایج آزمون t نمونه­های مستقل، نشان داد که بین دو گروه افراد معتاد و غیرمعتاد به بازی­های آنلاین، تفاوت معنی­داری در میانگین نمرات پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین وجود دارد. جهت بررسی روایی همگرا، پرسش نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین و پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ به طور همزمان اجرا شد و ضریب همبستگی 7/0 به دست آمد. نتیجه­گیری: نتایج این مطالعه حاکی از ویژگی­های روان­سنجی مطلوب پرسش­نامه اعتیاد به بازی­های آنلاین است. بنابراین می­توان از این ابزار جهت بررسی اعتیاد به بازی­های آنلاین در ایران استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Normalization and Examining Psychometric Properties of Online Game Addiction Inventory-Persian Version
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of the current study was to assess the psychometric properties of Online Game Addiction Inventory in under graduate students of Shahid Chamran University of Ahwaz. Method: Of all under graduate students in Shahid Chamran University of Ahwaz during 2014-15 academic year, 300 under graduate students from Shahid Chamran University were selected using multistage random sampling method. Samples completed Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory. Cronbach’s alpha was used for examining the internal consistency of Online Game Addiction Inventory. The study tool was validated using construct, criterion and convergent validity. Results: Cronbach’s alpha was calculated 0.95 for this inventory under study. Construct validity confirmed and principal component analysis with Varimax rotation identified two factors, namely, ethical and mood problems and education and employment problems, respectively. These two factors accounted for 57% of the total variance. Independent t-test results revealed significant difference on the mean scores of online game addiction between the two addicted and normal groups. The results showed a significant difference in a rate of online game addiction between two groups. Convergent validity was tested by administration of Online Game Addiction Inventory and Young Internet Addiction Inventory concurrently; correlation coefficient was obtained 0.7. Conclusion: Current study results showed appropriate psychometric features of Online Game Addiction Inventory. Therefore, it can be used for examining online game addiction in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آرش زندی پیام | arash zandi payam
department of clinical psychology, faculty of psychology and education, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran, ir.
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، گروه روان شناسی بالینیدورنگار 33332618-0611
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

ایران داودی | iran davoudi
faculty of psychology and education, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روان شناسی بالینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مهناز مهرابی زاده هنرمند | mahnaz mehrabizadeh
faculty of psychology and education, shahid chamran university of ahwaz, ahwaz, iran
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روان شناسی بالینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-789&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات