روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۱۴-۲۲۳

عنوان فارسی ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوه‌های مقابله در دختران فراری
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه دختران فراری و غیرفراری در ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوه‌های مقابله انجام شد. روش: نمونه پژوهش شامل 90 نفر (45 دختر فراری و 45 نفر گروه کنترل) بود که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌نامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجانی (DERS) و مقیاس مقابله نوجوانان (ACS) پاسخ دادند. داده‌ها با آزمون t مستقل و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: دختران فراری در ابعاد دلبستگی و تنظیم هیجانی با گروه کنترل تفاوت معنی‌دار داشتند (01/0p<). همچنین در شیوه‌های مقابله، در خرده‌مقیاس‌های حل مسأله کارآمد و کنارآمدن نابارور میان دو گروه تفاوت معنی‌دار وجود داشت (01/0p<). نتیجه‌گیری: یافته‌ها بر اهمیت ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی و شیوه‌های مقابله در پدیده فرار دختران از منزل تأکید دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دختران فراری، ابعاد دلبستگی، تنظیم هیجانی، شیوه‌های مقابله

عنوان انگلیسی Attachment Dimensions, Emotion Regulation and Coping Strategies in Runaway Girls
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : The aim of present research was to compare the attachment dimensions, emotion regulation, and coping strategies between the runaway girls and the control group. Method: The study sample consisted of 90 persons (45 runaway girls and 45 control probands) selected using convenience sampling. Participants completed the Inventory of Parents and Peer Attachment (IPPA), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) and Adolescents Coping Scale (ACS). The data were analyzed through the independent t-test and Pearson correlation. Results: The runaway girls significantly were different from the control group in the attachment dimensions and emotion regulation (p< 0.01). In addition, there was significant difference between the two groups in coping strategies, subscales of the efficient problem solving and non-productive coping (p< 0.01). Conclusion: The results emphasized on the importance of attachment dimensions, emotion regulation, and coping strategies in the phenomenon of girls running away from home.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله موسی چاکری | mousa chakeri
mental health research center, tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran, ir.
دانشگاه علوم پزشکی ایران. مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. تهران،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

علی اصغر اصغرنژاد فرید | aliasgar asgharnejad farid
tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فهیمه فتحعلی لواسانی | fahime fathali lavasani
tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences
دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-738&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات