|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۲۴-۲۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر شنبازیدرمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان آموزشپذیر دچار عقبماندگی ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شنبازیدرمانی بر رشد شناخت اجتماعی کودکان دچار عقبماندگی ذهنی آموزشپذیر اجرا شد. روش: پژوهش آزمایشی حاضر از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. برای اندازهگیری متغیر وابسته، یعنی شناخت اجتماعی، از آزمون شناختی تشخیصی کی (KCDT) در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شد که دربرگیرنده 16 نفر در گروه آزمایش (8 دختر و 8 پسر) و 16 نفر در گروه کنترل (8 دختر و 8 پسر) بود. سپس روش شنبازیدرمانی به مدت 12 جلسه روی گروه آزمایش اجرا و در پایان پسآزمون از هر دو گروه آزمایش و کنترل گرفته شد. دادهها به روش تحلیل کوواریانس تکمتغیره تحلیل شد. یافته ها: میانگین نمره شناخت اجتماعی در گروه آزمایش 07/1 و در گروه کنترل 06/0 افزایش داشت. میان میانگین نمره پسآزمون آزمودنیهای گروههای آزمایش و کنترل در آزمون شناخت اجتماعی تفاوت وجود داشت (001/0p<). نتیجه گیری: شنبازیدرمانی میتواند شناخت اجتماعی کودکان آموزشپذیر دچار عقبماندگی ذهنی را افزایش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Sandplay Therapy on Social Cognition Development in Educable Mentally Retarded Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives : The present research was conducted to study the effect of sandplay therapy on social cognition development of educable mentally retarded children. Method: The present study was a pretest-posttest with control group. To measure the dependent variable social cognition, Kay Cognitive Diagnostic Test (KCDT) was used in both pretest and posttest sections. The sample was selected randomly in which included 16 people in experimental group (8 girls and 8 boys) and 16 in control group (8 girls and 8 boys). Then during 12 sessions sandplay therapy employed on experimental group and finally the posttest was administered to both experimental and control groups. The data were analyzed using univariate analysis of covariance. Results: The mean score of cognition development in experimental group was 1.07 and in control group it increased 0.06. There was a difference between the posttest mean scores of experimental and control groups in social cognition development (p< 0.001). Conclusion: S andplay therapy can increase social cognition development of educable mentally retarded children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بیان نسایی مقدم | bayan nesai moghadam department of psychology of exceptional children, university of isfahan, isfahan, iran,fax 98311-6688302 دانشگاه اصفهان. اصفهان، دروازه شیراز، دانشگاه اصفهان،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دورنگار ۶۶۸۸۳۰۲ -0311 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مختار ملک پور | mokhtar malekpour university of isfahan, isfahan, iran اصفهان،گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi university of isfahan, isfahan, iran اصفهان، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-737&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|