روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۲۳۳-۲۴۲

عنوان فارسی نقش عوامل شناختی، رفتاری، هیجانی و فراشناختی در پیش‌بینی افکار تکرارشونده منفی: یک رویکرد فراتشخیصی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی بی‌نظمی هیجانی، باورهای فراشناختی، عدم تحمل بلاتکلیفی و اجتناب تجربه‌گرایانه در افکار تکرارشونده منفی بود. روش: در پژوهش همبستگی حاضر 510 دانشجوی دانشگاه تهران به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه افکار تکرارشونده منفی (RNTQ)، مقیاس مشکل در تنظیم هیجانی (DERS)، پرسشنامه فراشناختی (MCQ)، مقیاس عدم تحمل بلاتکلیفی (IUS) و پرسشنامه اجتناب تجربه‌گرایانه چندبعدی (MEAQ) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. یافته‌ها: تمام متغیرهای پژوهش به‌طور معنی‌داری با افکار تکرارشونده رابطه داشتند (001/0p<). تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مدل پیش‌بینی افکار تکرارشونده منفی به‌ترتیب شامل بی‌نظمی هیجانی، اجتناب تجربه‌گرایانه، باورهای فراشناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی بود. این متغیرها به‌طور کلی قادر به پیش‌بینی حدود 78 درصد واریانس افکار تکرارشونده منفی بودند. نتیجه گیری: افکار تکرارشونده منفی یک سازه فراتشخیصی چندبعدی است که سازوکارهای شناختی، رفتاری، هیجانی و فراشناختی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Cognitive, Behavioral, Emotional and Metacognitive Factors in Predicting Repetitive Negative Thinking: A Transdiagnostic Approach
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : The aim of the present study was to investigate the predictive role of emotional dysregulation, metacognitive beliefs, intolerance of uncertainty and experiential avoidance in repetitive negative thinking. Method: In current correlational study, 510 students of Tehran University completed Repetitive Negative Thought Questionnaire (RNTQ), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), Metacognitive Questionnaire (MCQ), Intolerance of Uncertainty Scale (IUS), and Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire (MEAQ). The data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. Results: All study variables were correlated with the repetitive negative thought (p< 0.001). The multiple regression analysis indicated that the predictive model for repetitive negative thinking respectively consisted of emotional dysregulation, experiential avoidance, metacognitive beliefs and intolerance uncertainty. These variables account for %78 of the repetitive negative thinking variance. Conclusion: The repetitive negative thinking is a metacognitive multifaceted construct with cognitive, behavioral, emotional and metacognitive mechanisms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی اکبری | mehdi akbari
shahed university, department of clinical psychology, faculty of humanities, tehran, iran, ir.fax 9821-66022709
تهران، آزاد راه خلیج فارس، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی بالینی. دورنگار 66022709- 021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

رسول روشن | rasool roshan
department of clinical psychology, shahed university, tehran, iran
دانشگاه شاهد، گروه روانشناسی بالینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

لادن فتی | ladan fata
medical education and development center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران، مرکز مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

امیر شعبانی | amir shabani
bipolar disorders research group, mental health research center, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران، گروه پژوهشی اختلالات دوقطبی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، انستیتو روانپزشکی تهران- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

فیروزه ضرغامی | firouzeh zarghami
roozbeh hospital
بیمارستان روزبه، گروه روانپزشکی کودک و نوجوان
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان روزبه تهران


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-735&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات