|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۳۴-۱۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس استرس آسیب ثانویه (STSS) در نمونهای از فرزندان جانبازان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: با توجه به فقدان ابزار اختصاصی در ایران برای سنجش نشانههای اختلال استرس پسآسیبی (PTSD) ثانویه، پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مقیاس استرس آسیب ثانویه (STSS) در فرزندان جانبازان انجام شد. روش: جامعه پژوهش حاضر شامل فرزندان جانبازان شهرهای یزد، اصفهان، نجفآباد و یاسوج بود که در مدارس شاهد و ایثارگر این شهرها مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونهگیری خوشهای 607 آزمودنی از این جامعه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس استرس آسیب ثانویه (STSS)، مقیاس سنجش نشانههای PTSD میسیسیپی (Mississippi PTSD) و مقیاس اضطراب، استرس و افسردگی (DASS-21) استفاده شد. دادهها به روش تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل عاملی تأییدی نشان داد STSS شامل سه خردهمقیاس مزاحمت، اجتناب و برانگیختگی و بنابراین ساختار عاملی آن همانند ساختار عاملی نسخه اصلی مقیاس بود. ضریب آلفای کرونباخ کل مقیاس 89/0 بهدست آمد و روایی محتوایی مقیاس توسط کارشناسان آگاه به موضوع تأیید شد. وجود همبستگی بالا میان نمره STSS و نمره خردهمقیاسهای استرس، اضطراب و افسردگی و خردهمقیاسهای مقیاس PTSD میسیسیپی نشانگر روایی همگرای مقیاس بود (01/0>p). همچنین STSS توانست گروه آزمودنیهای دارای سلامت روان بالا را از گروه آزمودنیهای دارای سلامت روان پایین تمیز دهد. نتیجهگیری: نسخه فارسی مقیاس استرس آسیب ثانویه دارای پایایی و روایی مطلوبی در فرزندان جانبازان ایرانی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Validity, Reliability, and Factor Structure of Secondary Trauma Stress Scale (STSS) in a Sample of Warfare Victims’ Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives : Given the lack of a specialized instrument for evaluating Post-traumatic Stress Disorder (PTSD) in Iran, current study aimed to standardize the Secondary Trauma Stress Scale ( STSS) in warfare victims’ children . Method: The study population included warfare victims’ children living in Yazd, Isfahan, Najafabad, and Yasuj studying at Shahed and Isargar Schools of these cities. Among that population subjects were selected using cluster sampling method. Data was collected by STSS , Mississippi PTSD Scale, and Depression Anxiety Stress Scale (DASS-21). Confirmation factor analysis, Pearson correlation, and independent samples t-test were used to analyze the data. Results: The confirmatory factor analysis revealed that the STSS included three subscales of intrusion, avoidance and arousal and that its factor structure was similar to the original version of the scale. The Cronbach's Alpha for the whole scale was calculated as 0.89 and content validity of the scale was approved by some specialists experienced in the subject. The significantly high correlations among STSS score and scores from stress, anxiety, and depression subscales and Mississippi PTSD subscales approved convergent validity of the scale (p< 0.01). Moreover, the STSS was able to discriminate the group of subjects with high mental health from those with low mental health. Conclusion: The Persian version of STSS has a favorable reliability and validity in Iranian warfare victims’ children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یاسر رضاپور میرصالح | yasser rezapour mirsaleh faculty of psychology and education, ardakan university دانشگاه اردکان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مشاوره سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
خدابخش احمدی | khodabakhsh ahmadi behavioral science research center baghiatallah university of medical science, tehran, iran, ir دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم عج ، مرکز تحقیقات علوم رفتاری. تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی جنوبی. دورنگار 88053767-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
فریده داوودی | faride davoudi islamic azad university, science and research branch, yazd, iran. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات یزد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
سیده زهرا موسوی | seyede zahra mousavi faculty of psychology and education, ardakan university, ardakan, iran دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اردکان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-730&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|