روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۶۱

عنوان فارسی نقش ابعاد کمال‌گرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی در پیش‌بینی شدت نشانه‌های افسردگی و اضطراب دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی میزان پیش‌بینی‌کنندگی ابعاد کمال‌گرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی در شدت نشانه‌های اضطراب و افسردگی در دانشجویان است. روش: با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، 280 دانشجوی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و صنعتی امیرکبیر از بین کلیه دانشجویان دانشگاه‌های سراسری مستقر در شهر تهران انتخاب شدند و به مقیاس کمال‌گرایی چند بعدی تهران (TMPS)، پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (CERQ) و زیرمقیاس‌های افسردگی و اضطرابِ مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و دو زیرمقیاس حل ‌مسأله مدبرانه و گریز- اجتنابِ پرسشنامه شیوه‌های مقابله (WOCQ) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش رگرسیون گامبه‌گام استفاده شد. یافته ها: ابعاد ‌کمال‌گرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی توانستند 36 درصد از تغییرات شدت نشانه‌های افسردگی و 30 درصد از تغییرات شدت نشانه‌های اضطراب را تبیین کنند. نتیجه گیری: کمال‌گرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی را می‌توان به‌عنوان متغیرهای پیش‌بینِ شدت نشانه‌های افسردگی و اضطراب به‌شمار آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کمال‌گرایی، تنظیم هیجانی، افسردگی، اضطراب، دانشجو

عنوان انگلیسی The Role of Perfectionism Dimensions and Emotion Regulation Strategies in Predicting the Severity of Depressive and Anxiety Symptoms of University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : The aim of the current study was to investigate the predictability of perfectionism dimensions and emotion regulation strategies in the severity of depressive and anxiety symptoms of university students. Method: Through cluster random sampling method, 280 students of Tehran University of Medical Sciences and Amir-Kabir University of Technology were chosen from the whole students of state universities located in Tehran and were administered Tehran Multidimensional Perfectionism Scale (TMPS), Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Depression and Anxiety subscales of Depression, Anxiety, Stress Scale-21 (DASS-21) and Planful Problem Solving and Escape-Avoidance subscales of Ways of Coping Questionnaire (WOCQ). Data were analyzed through stepwise regression analysis. Results: The perfectionism and emotion regulation strategies accounted for 36% of changes in the severity of students’ depressive symptoms and 30% of changes in the severity of students’ anxiety symptoms. Conclusion: Perfectionism and emotion regulation strategies could be considered as predictors of severity of depressive and anxiety symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فهیمه احمدیان ورگهان | fahimeh ahmadian vargahan
tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

بنفشه غرایی | banafshe gharraee
mental health research center, tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran, ir.
. تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، کوچه شهید منصوری، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. دورنگار 66506853-021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمدکاظم عاطف وحید | mohammad kazem atef vahid
tehran institute of psychiatry- school of behavioral sciences and mental health, iran university of medical sciences, tehran, iran
. تهران، خیابان ستارخان، خیابان نیایش، کوچه شهید منصوری، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. دورنگار 66506853-021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مجبتی حبیبی | mojtaba habibi
family research center, shahid beheshti university, tehran, iran
پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2016-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات