|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۲۱۱-۲۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت درکودکان با و بدون حسابنارسایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون حسابنارسایی و ارزیابی آزمون ترسیم ساعت ( CDT ) بهعنوان ابزاری برای غربالگری در جمعیت کودکان ایرانی بود . روش : در پژوهش پسرویدادی حاضر 45 دانشآموز حسابنارسا 5/9 تا 7/11 ساله و 45 دانشآموز عادی که از نظر سن، جنسیت، دست برتری، پایه تحصیلی و هوشبهر با آنها همتا بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها بر پایه تکمیل پرسشنامه نشانگان کودکان، نسخه معلم و پدر/ مادر ( CSI )، مقیاس تجدیدنظر شده هوش وکسلر کودکان ( WISC-R )، آزمون ریاضیات ایران کی- مت ( IKMT ) و مصاحبه نیمهساختاریافته بر پایه DSM-IV-TR انتخاب شدند. سپس آزمون ترسیم ساعت ( CDT ) روی آنان اجرا شد. مفهومسازی زمان و ترسیم ساعت بهطور جداگانه و با استفاده از سامانه نمرهگذاری کوهن و همکاران ارزیابی شد. دادهها با تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها : عملکرد کودکان با حسابنارسایی، ضعیفتر از کودکان عادی بود. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که ناشی از برنامهریزی ضعیف در انجام تکلیفهای نیازمند هماهنگی است. نتیجهگیری : با توجه به تحلیلهای کمی و کیفی و تفاوت میان الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون حسابنارسایی، آزمون ترسیم ساعت ابزار غربالگری مناسب و بخش سودمندی از ارزیابی جامع عصبروانشناختی در کودکان با حسابنارسایی ایرانی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Preliminary Study of the Clock Drawing Pattern in Children with and without Dyscalculia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives : The present research was aimed to determine the clock drawing pattern in children with and without dyscalculia, and to assess Clock Drawing Test (CDT) as a screening measure in Iranian children population. Method: In current ex post facto study, 45 children with dyscalculia aged 9.5-11.7 years and 45 normal controls matched for age, gender, handedness, grades and IQ were selected through accessible sampling method. Participants were selected after completing the teacher’s and parent's form of Children Symptom Inventory (CSI), Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R), Iran Keymath Mathematic Test (IKMT) and semi-structure interview according to American Psychiatric Association (DSM-IV-TR). Hereafter, CDT was administered . Conceptualization of time and construction of the clock face drawing were assessed separately using Cohen and colleagues scoring system. Data were analyzed using multivariate analysis of variance . Results: The performance of children with dyscalculia was poorer than the normal children. The qualitative analysis of performance revealed errors that were subsequent to poor planning during execution of coordinative tasks. Conclusion: According to quantitative and qualitative analyses and the difference between clock drawing pattern in children with and without dyscalculia, the clock drawing test is a suitable screening measure, and a useful addition to comprehensive neuropsychological evaluation in Iranian children with dyscalculia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
کامران گنجی | kamran ganji malayer branch, islamic azad university iau , malayer, iran, ir. ملایر، بالاتر از پارک سیفیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، دورنگار 2231017-0851 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ملایر (Islamic azad university of malayer)
رزیتا ذبیحی | rozita zabihi islamshahr branch islamic azad university iau , islamshahr, iran دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، گروه راهنمایی و مشاوره سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر (Islamic azad university of islamshahr)
روشنک خدابخش | roshanak khodabakhsh alzahra university, tehran, iran دانشگاه الزهرا، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-702&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|