روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۲

عنوان فارسی رابطه ساختاری صفات درخودمانده‌گونه و صفات اسکیزوتایپی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه صفات درخودمانده‌گونه و صفات اسکیزوتایپی بود. روش : 184 دانش‌آموز عادی شهر ری با دامنه 19-16 سال به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به نسخه فارسی مقیاس درخودماندگی بهر بزرگسال ( AQ ) و پرسش‌نامه شخصیت اسکیزوتایپی ( SPQ ) پاسخ دادند. داده‌ها با ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادله ساختاری تحلیل شدند. یافته‌ها : میان نمره کلی AQ و SPQ و میان برخی از خرده‌مقیاس‌های این دو مقیاس با یکدیگر همبستگی وجود داشت. یافته‌های SEM نشان داد رابطه ساختاری قدرت‌مندی میان صفات اسکیزوتایپی و صفات درخودمانده‌گونه وجود دارد (05/0≥ p ، 91/0= r ) و در این میان اسکیزوتایپی منفی (91/0= r ) و خرده‌مقیاس «ارتباط» از بهر درخودماندگی (61/0= r )، در مقایسه با سایر خرده‌مقیاس‌ها نقش مهم‌تری ایفا کردند. بدین معنی که صفات در خودمانده‌گونه و صفات اسکیزوتایپی در بُعد میان‌فردی و ارتباط هم‌پوشی داشتند. اسکیزوتایپی آشفته نیز با خرده‌مقیاس «ارتباط» از بهر درخودماندگی رابطه مثبت داشت. نتیجه‌گیری : صفات درخودمانده‌گونه رابطه ساختاری قدرت‌مندی با صفات اسکیزوتایپی و هم‌چنین همبستگی مثبت با اسکیزوتایپی مثبت، منفی و آشفته داشت. با توجه به تشابه قابل‌توجه در نشانه‌های این دو طیف، به‌ویژه در حوزه میان‌فردی، پیشنهاد می‌شود برای تمایز تشخیصی میان دو دسته اختلال، ملاک‌های دقیق و روشن در نظر گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صفات درخودمانده‌گونه، صفات اسکیزوتایپی، رابطه ساختاری

عنوان انگلیسی Structural Relationship Between Autistic-like and Schizotypal Traits
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : The objective of this research was to study the relationship between autistic-like and schizotypal traits. Method: One hundred and eighty four students from Rey city, aged 16-19 were selected by cluster random sampling. They completed the Autism Quotient-Persian version (AQ) and the Schizotypal Personality Questionnaire (SPQ). The data was analyzed using Pearson’s correlation coefficient and Structural Equation Modelling (SEM). Results: Analysis found a correlation between the overall AQ and SPQ scores and also between their subscales. SEM results indicated that there is a strong structural relationship between schizotypal traits and autistic-like traits (r=0.91, p< 0.05) and that negative schizotypy (r=0.91) and the “communication” subscale from the AQ (r=0.61) played a central role in this relationship in comparison to other subscales. Thus autistic-like traits and schizotypal traits overlapped on interpersonal and communication dimensions. Disorganized schizotypy was also positively correlated with the “communication” subscale from the AQ. Conclusion: Autistic-like traits showed a strong structural correlation with schizotypal traits. It was also positively correlated with positive schizotypy, negative schizotypy and disorganized schizotypy. Given the considerable similarities in the symptoms of these two spectra, especially in the interpersonal domain, it is recommended that more specific and accurate criteria be considered for diagnostic distinction between the two disorders.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب خانجانی | zeinab khanjani
faculty of educational sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فاطمه هداوندخانی | fatemeh hadavandkhani
faculty of educational sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran.
تهران، شهرری، انتهای خیابان 24متری، پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان، گروه روانشناسی و مشاوره. دورنگار 55955552-021
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

تورج هاشمی نصرت آباد | touraj hashemi nosrat abad
faculty of educational sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

مجید محمود علیلو | majid mahmoud aliloo
faculty of educational sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

عباس بخشی پور رودسری | abbas bakhshipour roudsari
faculty of educational sciences and psychology, tabriz university, tabriz, iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-689&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات