روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۴

عنوان فارسی تأثیر تمرین کاتا در کاهش رفتارهای کلیشه‌ای سه پسر مبتلا به نشانگان آسپرگر
چکیده فارسی مقاله هدف : هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین کاتا بر کاهش رفتارهای کلیشه ­ ای در نشانگان آسپرگر بود. روش : در پژوهش تک‌آزمودنی حاضر، سه پسر مبتلا به نشانگان آسپرگر به‌مدت 12 هفته تحت آموزش کاتای هیان شودان قرار گرفتند. با کاربرد طرح خط پایه چندگانه برای آزمودنی‌ها در یک شیوه زمانی پلکانی، تغییر در شدت رفتارهای کلیشه ­ ای در طول مداخله و یک ماه پس از پایان مداخله، در توالی­های یک هفته­ای بررسی شد. برای گردآوری داده‌ها مقیاس رتبه­بندی اوتیسم گیلیام- ویرایش دوم ( GARS-SE ) به‌کار رفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها،‌ پس از رسم نمودار و محفظه ثبات و روند برای نمودارها، با کاربرد روش تحلیل درون موقعیتی و میان موقعیتی، اثربخشی متغیر مستقل بر متغیر وابسته بررسی شد. یافته­ها : مداخله­ در مورد هر سه آزمودنی اثر بخش بود (با PND 33/83 درصد برای آزمودنی اول و دوم و 67/91 درصد برای آزمودنی سوم) و این کاهش یک ماه پس از مداخله پایدار ماند. نتیجه­گیری : آموزش طولانی‌مدت کاتا به کاهش پایدار رفتارهای کلیشه‌ای سه کودک مبتلا به نشانگان آسپرگر منجر شد، ولی برای اعتماد به یافته‌ها به طرح‌‌های تجربی با تعداد بیشتری آزمودنی نیاز است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاراته، نشانگان آسپرگر، رفتارهای کلیشه‌ای

عنوان انگلیسی Effect of Kata Training on Stereotypic Behaviors in Three Boys with Asperger Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : The purpose of the present study was to determine whether kata training leads to reductions of stereotypic behaviors in Asperger syndrome. Method: In this single-subject study, three boys with Asperger syndrome were required to exercise Heian Shodan kata for 12 weeks. Changes in the severity of stereotypy was assessed at one-week intervals during the experimental phase and one month after termination of the intervention using multiple baseline method. The Gilliam Autism Rating Scale-Second Edition (GARE-SE) was used to measure stereotypic behaviors. Analysis of within and between subject effects was done using diagrams for stability envelope and data trending. Results: Training in Heian Shodan Karate decreased stereotypy in all three participants [Percentage of Non-overlapping Data (PND)=83.33% for first and second participants, PND=91.67% for the third participant] and this reduction was maintained one month after termination of the intervention. Conclusion: Long-term kata training resulted in reductions of stereotypic behaviors in three boys with Asperger Syndrome. However, research with larger sample sizes is required to examine the effectiveness of this intervention and improve confidence in the current findings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله karate, Asperger syndrome, stereotypic behavior

نویسندگان مقاله فاطمه بهرامی | fatimah bahrami
university of isfahan, isfahan, iran, ir
اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دورنگار 6687572-0311
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمدرضا موحدی | ahmadreza movahedi
university of isfahan, isfahan, iran
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

سید محمد مرندی | sayed mohammad marandi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد عابدی | ahmad abedi
university of isfahan, isfahan, iran
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-687&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات