|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۱۰-۳۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین ۲۷گویهای در نمونهای از دانشآموزان ایرانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر وارسی مقدماتی روایی و پایایی نسخه 27گویهای پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین در نمونهای از دانشآموزان ایرانی بود. روش: 551 دانشآموز مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد با دامنه سنی 19-11 سال با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه پس از اجرای مقدماتی و انجام مصاحبه شناختی روی نمونه اصلی اجرا شد. افزون بر نسخه خودسنجی کیداسکرین 27گویهای، نسخه چهارم پرسشنامه کیفیت زندگی بیماریهای کودکان، مقیاسهای مرکزی عام (PedsQL)، نسخه 28گویهای پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)، شاخص بهزیستی شخصی، نسخه دانشآموزان (PWI-SC)، مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانشآموزان (MSLSS)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (CSSEI)، پرسشنامه نقاط قوت و ضعف (SDQ) و پرسشنامه ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی اجرا شد. روایی کیداسکرین به روشهای تحلیل روایی سازه (تحلیل عاملی تأییدی و افتراقی) و همگرا و واگرا و پایایی به روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی (با فاصله دو هفته) بررسی شد. یافتهها: اثر کف برای ابعاد بهزیستی روانشناختی، حمایت اجتماعی و همسالان و ارتباط با پدر و مادر و خودمختاری و اثر سقف برای تمام ابعاد مشاهده شد که از میزان قابل توجهی برخوردار نبود. یافتههای تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازندگی مناسب مدل با دادهها بود. بررسی روایی همگرا و واگرا نشان داد همبستگی میان ابعاد کیداسکرین، جز بُعد حمایت اجتماعی و همسالان، با ابعاد مشابه در سایر پرسشنامهها که ساختارهای مشابهی را میسنجیدند، در حد متوسط و قوی بود (01/0p<). همچنین میان دو گروه با وضعیت اجتماعی- اقتصادی بالا و پایین و سه گروه وضعیت روانشناختی (بهنجار، مرزی و نابهنجار) در بعضی از ابعاد کیداسکرین تفاوت وجود داشت (05/0p<). ضرایب آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد، جز بُعد محیط مدرسه بالاتر از 70/0 و ضرایب بازآزمایی دوهفتهای برای تمام ابعاد در حد قوی بود (01/0p<) که نمایانگر ثبات آزمون در طول زمان است. نتیجهگیری: کیداسکرین 27گویهای از روایی و پایایی مناسبی در جامعه ایرانی برخوردار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Validity and Reliability of Health Related Quality of Life Questionnaire “KIDSCREEN-27” in a Sample of Iranian Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The aim of present study was to assess preliminary validity and reliability of the Health Related Quality of Life Questionnaire "KIDSCREEN-27" in a sample of Iranian students. Method: 551 students were selected from middle and high schools of Yazd city age 11 to 19, using multistage sampling. The questionnaire administered after pilot study and cognitive interview. Besides self report KIDSCREEN-27, 4th version of Pediatric Quality of Life Inventory Generic Core Scales, General Health Questionnaire 28 item version (GHQ-28), Personal Well-being Index-School Children (PWI-SC), Multidimensional Students’ Life Satisfaction Scale (MSLSS), Cooper Smith Self-Esteem Inventory (CSSEI), Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ), and Socioeconomic Properties Questionnaire were performed. To examine validity of the questionnaire, construct validity (confirmatory factor analysis and discriminate validity) and convergent and divergent validity were employed, and using Cronbach’s alpha and test-retest (two week apart) coefficient its reliability was verified. Results: Floor effect was observed in psychological well-being, social support and peers, and autonomy and relation with parents, and ceiling effect was observed for all dimensions that were negligible. Confirmatory factor analysis revealed an appropriate fitness between the model and the data. There was moderate to strong correlation between KIDSCREEN dimensions, except for social support and peers, with similar dimensions in other questionnaires that assess the same constructs (p< 0.01). Significant differences in some KIDSCREEN dimentions were found between high and low socioeconomic, as well as among three and tree mental health (normal, borderline and abnormal) groups (p< 0.05). Cronbach’s alpha coefficients for all dimensions, except for school environment dimension, were above 0.70 and test-retest reliability coefficients for all dimensions were strong (p< 0.01). Conclusion: KIDSCREEN-27 has an appropriate validity and reliability in Iranian population. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیر نیک آذین | amir nik azin shahed university, tehran, iran, ir.fax 9821-66978570 تهران، بزرگراه خلیج فارس، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی. دورنگار 66978570-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محمدرضا نایینیان | mohamad reza naeinian shahed university, tehran, iran, ir.fax 9821-66978570 تهران، بزرگراه خلیج فارس، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی. دورنگار 66978570-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
محمدرضا شعیری | mohamad reza shairi shahed university, tehran, iran, ir.fax 9821-66978570 تهران، بزرگراه خلیج فارس، دانشگاه شاهد، دانشکده علوم انسانی. دورنگار 66978570-021 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-652&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|