روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۷۵-۱۸۳

عنوان فارسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز در پسران
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز بر میزان رفتارهای زورگویی پسران دبستانی انجام شد. روش: پژوهش تجربی حاضر با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پی­گیری شش­ماهه با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. به روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای ابتدا از نواحی شش‌گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان، یک ناحیه آموزشی و سپس از این ناحیه، چهار دبستان پسرانه به­صورت تصادفی انتخاب شد. با اجرای جامعه­سنجی روی تمامی دانش­آموزان پایه‌های دوم و چهارم این دبستان­ها، 40 پسر زورگو از میان دانش­آموزانی که بیشترین انتخاب را به­عنوان زورگو داشتند، به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز برای گروه آزمایش در 10 جلسه 60دقیقه‌ای به­صورت دوبار در هفته، ارایه شد. برای گردآوری داده­ها از جامعه‌سنجی (So) و پرسش­نامه روابط همسالان (PRQ) استفاده شد. یافته­ها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد برنامه آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز باعث کاهش رفتارهای زورگویی و قربانی در گروه آزمایش در مراحل پس‌آزمون و پی­گیری شد (0001/0p<). هم‌چنین میزان رفتارهای پسندیده اجتماعی در گروه آزمایش در مراحل پس‌آزمون و پی­گیری افزایش یافت (0001/0p<). نتیجه‌گیری: کاربرد برنامه‌ آموزشی کاهش زورگویی مبتنی بر روش الویز می­تواند مشکلات مربوط به رفتارهای زورگویی را در مدارس کم کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Olweus Bullying Prevention Program on Iranian Boys
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study aimed at investigating the effectiveness of the Olweus Bullying Prevention Program (OBPP) on the rate of bullying behaviors among primary school boys. Method: This research used a pretest posttesting design and 6-month follow up on subject and control groups. Using randomized multi-stage sampling, one district was chosen out of six districts of education in the city of Isfahan. Four boys primary schools were randomly selected from that district. Sociometric questionnaire was applied to all boys in grades 2-4 and 40 boys who scored highest as bullies were randomly allocated to experiment and control groups. The experiment group received 10 sessions (60 minutes, twice a week) of anti-bullying training based on the OBPP. Rea search data were collected using sociometry and Peer Relationship Questionnaire. Findings were analysed using multivariate analysis of covariance. Results: The experiment group had significantly lower bullying and victim behaviors at posttest and 6-month follow up (p< 0.0001). Also the results showed significant improvement in prosocial behaviours at posttest and 6-month follow up (p< 0.0001). Conclusion: Anti-bullying training programs based on the OBPP can reduce the bullying problem at schools. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نسیم استکی آزاد | nasim esteki azad
isfahan university, isfahan, iran, ir. fax 98311-7932128
اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دورنگار 7932128-0311
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

شعله امیری | shole amiri
isfahan university, isfahan, iran
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-637&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات