روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۰۱

عنوان فارسی حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان (WISC-R) در تشخیص اختلال­های یادگیری بود. روش: در یک طرح توصیفی- مقطعی با نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای از پایه­های سوم تا پنجم دبستان­های استان سمنان، 45 دانش­آموز مبتلا به اختلال­های یادگیری و 45 دانش­آموز سالم به پرسش­نامه­های داده­های جمعیت­شناختی، WISC-R و فهرست تشخیصی اختلال­های یادگیری بر پایه DSM-IV-TR پاسخ دادند. داده­ها با کاربرد منحنی ROC تحلیل شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد نمره کل 89 با حساسیت 1/71 درصد و ویژگی 6/95 می­تواند دو گروه مبتلا و سالم را در 1/94 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). در دو بخش کلامی و غیرکلامی نیز به­ترتیب نمره 44 با حساسیت 4/84 درصد و ویژگی 7/86 درصد و نمره 44 با حساسیت 4/44 درصد و ویژگی 3/93 درصد می­تواند دو گروه را به­ترتیب در 4/86 درصد و 87 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). نتیجه­گیری: مقیاس WISC-R با نقاط برش مشخص، دارای قابلیت به‌کارگیری در تشخیص کودکان مبتلا به اختلال­های یادگیری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sensitivity, Specificity and Cutoff Point of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised in Diagnosis of Learning Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This research aimed to determine the sensitivity, specificity and cutoff point of the revised version of Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R) in diagnosis of learning disorders. Method: Using a cross-sectional descriptive design and multistage cluster sampling, 45 students with learning disorders and 45 students without learning disorders completed a demographical data questionnaire and WISC-R. The data was analysed by Receiver Operating Characteristic (ROC) curve. Results: The cut point 89 can differentiate children with learning disorders in 94.1% of cases with sensitivity of 71.1% and specificity of 95.6% (p< 0.05). Likewise, a score of 44 in Verbal subscale, was differential in 86.7% of cases with sensitivity of 84.4% and specificity of 86.7% (p< 0.05). A Performance subscale score of 44 was differential in 87% of cases with a sensitivity of 44.4% and specificity of 93.3% (p< 0.05). Conclusion: WISC-R can be used to devise diagnostic checklists for learning disorders in children. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسحق رحیمیان بوگر | isaac rahimian boogar
faculty of psychological and educational sciences, semnan university, semnan, iran, ir. fax 98232-3626888
سمنان، دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی بالینی. دورنگار 3626888- 0232
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

مجتبی حبیبی | mojtaba habibi
shahid beheshti university, tehran, iran.
پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-643&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات