|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان (WISC-R) در تشخیص اختلالهای یادگیری بود. روش: در یک طرح توصیفی- مقطعی با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از پایههای سوم تا پنجم دبستانهای استان سمنان، 45 دانشآموز مبتلا به اختلالهای یادگیری و 45 دانشآموز سالم به پرسشنامههای دادههای جمعیتشناختی، WISC-R و فهرست تشخیصی اختلالهای یادگیری بر پایه DSM-IV-TR پاسخ دادند. دادهها با کاربرد منحنی ROC تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد نمره کل 89 با حساسیت 1/71 درصد و ویژگی 6/95 میتواند دو گروه مبتلا و سالم را در 1/94 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). در دو بخش کلامی و غیرکلامی نیز بهترتیب نمره 44 با حساسیت 4/84 درصد و ویژگی 7/86 درصد و نمره 44 با حساسیت 4/44 درصد و ویژگی 3/93 درصد میتواند دو گروه را بهترتیب در 4/86 درصد و 87 درصد موارد تمیز دهد (05/0>p). نتیجهگیری: مقیاس WISC-R با نقاط برش مشخص، دارای قابلیت بهکارگیری در تشخیص کودکان مبتلا به اختلالهای یادگیری است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Sensitivity, Specificity and Cutoff Point of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Revised in Diagnosis of Learning Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: This research aimed to determine the sensitivity, specificity and cutoff point of the revised version of Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-R) in diagnosis of learning disorders. Method: Using a cross-sectional descriptive design and multistage cluster sampling, 45 students with learning disorders and 45 students without learning disorders completed a demographical data questionnaire and WISC-R. The data was analysed by Receiver Operating Characteristic (ROC) curve. Results: The cut point 89 can differentiate children with learning disorders in 94.1% of cases with sensitivity of 71.1% and specificity of 95.6% (p< 0.05). Likewise, a score of 44 in Verbal subscale, was differential in 86.7% of cases with sensitivity of 84.4% and specificity of 86.7% (p< 0.05). A Performance subscale score of 44 was differential in 87% of cases with a sensitivity of 44.4% and specificity of 93.3% (p< 0.05). Conclusion: WISC-R can be used to devise diagnostic checklists for learning disorders in children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسحق رحیمیان بوگر | isaac rahimian boogar faculty of psychological and educational sciences, semnan university, semnan, iran, ir. fax 98232-3626888 سمنان، دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی بالینی. دورنگار 3626888- 0232 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مجتبی حبیبی | mojtaba habibi shahid beheshti university, tehran, iran. پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-643&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|