روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۱۱-۲۱۹

عنوان فارسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش‌نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف تحقیق حاضر، معرفی و ارزیابی پایایی و جنبه‌های مختلف روایی نسخه فارسی پرسش‌نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T) در ایران بود، که از آن برای شناسایی کودکان در معرض خطر اختلال هماهنگی رشدی (DCD) استفاده می‌شود. روش: روایی تفکیکی، روایی سازه، روایی هم‌زمان، و هم­سانی درونی این پرسش‌نامه با استفاده از یک نمونه 505 نفری از دانش آموزان پسر دبستانی و معلمانشان ارزیابی شد. از معلمان خواسته شد تا این پرسش‌نامه را تکمیل کنند. نتایج ارزیابی معلمان با عملکرد دانش‌آموزان در آزمون تبحر حرکتی برونینکس‌ـ اوزرتسکی (BOTMP) و آزمون رشد حرکتی درشت‌ـ2 (TGMD-2) قیاس شد. یافته‌ها: نسخه فارسی PMOQ-T پایایی درونی بالایی داشت (91/0= α). عملکردهای حرکتی کودکان در معرض خطر DCD در BOTMP و TGMD-2 نسبت به کودکان سالم بالاتر بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد نسخه فارسی PMOQ-T دو عاملی است و با نسخه اصلی آن هم‌خوانی دارد. در نهایت، همبستگی بالایی بین نمرات حاصل از این پرسش‌نامه با عملکردهای کودکان در BOTMP (75/0-) و دو زیرمقیاس TGMD-2 ]جابه‌جایی (68/0-) و کنترل شیء (62/0-)[ مشاهده شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشانگر این است که نسخه فارسی PMOQ-T را می‌توان به‌عنوان یک ابزار روا و پایا برای غربالگری کودکان در معرض خطر DCD در ایران در نظر گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Validity and Reliability of the Persian Version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T)
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The aim of this research was to introduce the Persian version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T), and evaluate its reliability and several aspects of its validity in identifying children at risk of developmental coordination disorder (DCD) in Iran. Method: We examined discriminante validity, construct validity, concurrent validity, and internal consistency of the PMOQ-T using a sample of 505 school boys and their teachers. Teachers were asked to complete the PMOQ-T. Teachers assessments were compared to students’ performance on the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) and Test of Gross Motor Development-2 (TGMD-2). Results: PMOQ-T had a high internal consistency (Coronbach's alpha=0.91). The DCD at risk group scored significantly higher than the normal children in both BOTMP and TGMD-2. Explanatory factor analysis showed that the PMOQ-T was bi-factorial and the Persian version was compatible with the original. Finally, high correlations were observed between the PMOQ-T scores and "BOTMP (-0.75) and TGMD-2 subscales": locomotion (-0.68) and object control (-0.62). Conclusion: The results imply that the PMOQ-T can be considered a valid and reliable screening tool for Iranian children at risk of DCD. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله developmental coordination disorder, psychometry, screening

نویسندگان مقاله حمید صالحی | hamid salehi
fax 98311-6687572
اصفـهان، خـیابان هـزار جریب، دانشـگاه اصفـهان، دانشـکده علـوم ورزشـی. دورنگار 6687572-0311
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهشید زارع زاده | mahshid zarezadeh
shahid bahonar university of kerman, kerman, iran
دانشـگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

بابک سالک | babak salek
isfahan university, isfahan, iran.
دانشـگاه اصفهان.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-640&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات