|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۲۱۱-۲۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف تحقیق حاضر، معرفی و ارزیابی پایایی و جنبههای مختلف روایی نسخه فارسی پرسشنامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T) در ایران بود، که از آن برای شناسایی کودکان در معرض خطر اختلال هماهنگی رشدی (DCD) استفاده میشود. روش: روایی تفکیکی، روایی سازه، روایی همزمان، و همسانی درونی این پرسشنامه با استفاده از یک نمونه 505 نفری از دانش آموزان پسر دبستانی و معلمانشان ارزیابی شد. از معلمان خواسته شد تا این پرسشنامه را تکمیل کنند. نتایج ارزیابی معلمان با عملکرد دانشآموزان در آزمون تبحر حرکتی برونینکسـ اوزرتسکی (BOTMP) و آزمون رشد حرکتی درشتـ2 (TGMD-2) قیاس شد. یافتهها: نسخه فارسی PMOQ-T پایایی درونی بالایی داشت (91/0= α). عملکردهای حرکتی کودکان در معرض خطر DCD در BOTMP و TGMD-2 نسبت به کودکان سالم بالاتر بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد نسخه فارسی PMOQ-T دو عاملی است و با نسخه اصلی آن همخوانی دارد. در نهایت، همبستگی بالایی بین نمرات حاصل از این پرسشنامه با عملکردهای کودکان در BOTMP (75/0-) و دو زیرمقیاس TGMD-2 ]جابهجایی (68/0-) و کنترل شیء (62/0-)[ مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج نشانگر این است که نسخه فارسی PMOQ-T را میتوان بهعنوان یک ابزار روا و پایا برای غربالگری کودکان در معرض خطر DCD در ایران در نظر گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Validity and Reliability of the Persian Version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives: The aim of this research was to introduce the Persian version of Motor Observation Questionnaire for Teachers (PMOQ-T), and evaluate its reliability and several aspects of its validity in identifying children at risk of developmental coordination disorder (DCD) in Iran. Method: We examined discriminante validity, construct validity, concurrent validity, and internal consistency of the PMOQ-T using a sample of 505 school boys and their teachers. Teachers were asked to complete the PMOQ-T. Teachers assessments were compared to students’ performance on the Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency (BOTMP) and Test of Gross Motor Development-2 (TGMD-2). Results: PMOQ-T had a high internal consistency (Coronbach's alpha=0.91). The DCD at risk group scored significantly higher than the normal children in both BOTMP and TGMD-2. Explanatory factor analysis showed that the PMOQ-T was bi-factorial and the Persian version was compatible with the original. Finally, high correlations were observed between the PMOQ-T scores and "BOTMP (-0.75) and TGMD-2 subscales": locomotion (-0.68) and object control (-0.62). Conclusion: The results imply that the PMOQ-T can be considered a valid and reliable screening tool for Iranian children at risk of DCD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
developmental coordination disorder, psychometry, screening |
|
نویسندگان مقاله |
حمید صالحی | hamid salehi fax 98311-6687572 اصفـهان، خـیابان هـزار جریب، دانشـگاه اصفـهان، دانشـکده علـوم ورزشـی. دورنگار 6687572-0311 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهشید زارع زاده | mahshid zarezadeh shahid bahonar university of kerman, kerman, iran دانشـگاه شهید باهنر کرمان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
بابک سالک | babak salek isfahan university, isfahan, iran. دانشـگاه اصفهان. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-640&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|